WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

01.03.2011 22:50

O zmianach (i nie tylko) w świnoujskim sądzie

Rozmowa z Prezesem Sądu Rejonowego Barbarą Cegielską – Jackowską

Wyspiarz niebieski: Biuro Obsługi Interesantów (BOI) – to nowy twór? Barbara Cegielska – Jackowska: Biuro zostało uruchomione w grudniu ub. r. Jest to instytucja już dość często stosowana w różnych urzędach. Celem stworzenia BOI jest przede wszystkim udzielenie dobrej informacji, bez zmuszania interesantów do chodzenia po sądzie, szukania właściwego sekretariatu, co dla wielu osób jest kłopotliwe.. Nie mamy żadnych ułatwień dla osób niepełnosprawnych a BOI znajduje się na parterze i bez wysiłku można tam dotrzeć. Biuro Obsługi Interesantów ma służyć lepszemu, w miarę pełnemu udzieleniu informacji osobom przychodzącym do sądu. Zatrudniony w biurze pracownik udzieli niezbędnych informacji a więc informacji o tym, co należy zrobić, kiedy wnosi się sprawę do sądu, jakie dokumenty trzeba dołączyć do pozwu, bądź do wniosku. W BOI można się też zapoznać z aktami sprawy. Utworzenie Biura Obsługi Interesantów ma także usprawnić pracę sekretariatów, bowiem pracownicy sekretariatów zostali zwolnieni z obowiązku przyjmowania interesantów.

W.n.: Była już Pani prezesem sądu, Przewodniczącą Wydziału Pracy, obecnie pełni Pani obie funkcje. Starcza na to czasu?

B.C. - J.: W sądzie pracują sędziowie i zajmują się orzekaniem. Prezes jest jednym z sędziów. Orzeka tak samo jak inni sędziowie. Praca związana z zarządzaniem sądem nie jest obecnie bardzo trudna a kompetencje prezesa nie są takie wielkie. Prezes poza orzekaniem, sprawami kadrowymi zajmuje się sprawą przyjmowania interesantów oraz pewnymi sprawami organizacyjnymi. Kadry są dobrze przygotowane i od wielu lat każdy zna swoje kompetencje. Prezes sądu w wielu sprawach organizacyjnych może polegać na pracownikach. Ponadto, o w sądzie zatrudniona jest osoba, która zajmuje stanowisko kierownika finansowego. Wszystkie sprawy finansowe, księgowe, organizacyjne, inwestycyjne należą do jego kompetencji. Kiedy byłam prezesem w latach 1990 – 1998 wszystkie te sprawy załatwiał prezes. W tej chwili prezes jest zwolniony ze znacznej części takich obowiązków. Organizacja pracy sądu zasadniczo się zmienia. Sąd tak, jak wszystkie instytucje staje się urzędem coraz bardziej nowoczesnym. Jesteśmy skomputeryzowani. Informatyzacja obejmuje coraz więcej dziedzin naszej pracy znacznie ją ułatwiając. Praca sądu dzisiaj w porównaniu do pracy z przed 15 lat wygląda zupełnie inaczej i przyznam, że zmiany te są imponujące . Nie ma już maszyn do pisania. Korespondencja w dużej mierze prowadzona jest drogą elektroniczną. Posługujemy się programami komputerowymi, które w sposób znaczący ułatwiają nam pracę. Przewiduję, że wiele wspaniałych zmian jest jeszcze przed nami.

 

W.n.: Młoda kadra, młody narybek sędziowski?

B.C. - J.: Żeby zostać sędzią trzeba po ukończeniu studiów prawniczych odbyć aplikację. System szkolenia sędziów zmienił się w ostatnim okresie. W tej chwili, aplikacja prowadzona przez centrum szkolenia znajdujące się w Krakowie. Aplikacja trwa 5 lat i po jej ukończeniu można starać się o stanowisko sędziego. Na stanowisko sędziego można zostać powołanym również po odpowiednim stażu w innych zawodach prawniczych.

 

W.n.: Kadra w Świnoujściu

B.J. - C.: O ilości etatów sędziowskich, decyduje Ministerstwo Sprawiedliwości. Obecnie w mojej ocenie obsada sądu w Świnoujściu nie jest wystarczająca. Brakuje jednego a może nawet dwóch etatów sędziowskich.

 

W.n.: Zaległości?

B.J. - C.: Zaległości powstają wówczas kiedy miesięcznie wpływa większa ilości spraw aniżeli zdołamy załatwić w miesiącu. Niektóre sprawy są załatwiane w okresie dwóch – czterech miesięcy. Jest to dobra sprawność. Część jednak spraw trwa znacznie dłużej. Zależy to czasami od postawy stron, czasami od charakteru sprawy. Dla celów statystycznych zaległość określamy jako stosunek ilości spraw w danej kategorii, znajdujących się w sądzie do wielkości ich miesięcznego wpływu. Jeżeli np. miesięcznie wpływa 80 spraw danej kategorii , to dobrze jest jeśli nie zakończonych spraw tej kategorii jest np.160. Ale z reguły jest ich więcej. Jest wiele spraw, które z różnych względów toczą się długo. Często przyczyną takiego stanu rzeczy są względy formalne jak choćby konieczność uzupełniania i precyzowania pozwu lub pism procesowych składanych przez strony nie reprezentowane przez profesjonalnych pełnomocników. Strony mają prawo do składania środków odwoławczych od wielu orzeczeń wydawanych w toku postępowania, jeszcze przed wydaniem orzeczenia końcowego. To również powoduje wydłużanie postępowania lecz przecież w konsekwencji ma służyć ochronie praw osób biorących udział w postępowaniu. Celem postępowania sądowego jest przecież nie szybkość postępowania, lecz zgodne z prawem rozstrzygnięcie sprawy przy zagwarantowaniu równych uprawnień stronom tego postępowania.

 

W.n.: Ma nie być sądu pracy?

B.J. - C.: Jest projekt żeby w całej Polsce zreorganizować sądownictwo pracy, w ten sposób, że wydziały pracy będą znajdowały się tylko w większych sądach. Według projektu przedstawionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości wydział pracy w Sądzie Rejonowym w Świnoujściu zostałby zlikwidowany. Do rozstrzygania spraw z zakresu prawa pracy dla terenu Świnoujścia miałby być właściwy wydział pracy Sądu Rejonowego w Goleniowie. W sądzie tym rozstrzygane miałyby być sprawy z terenu Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego oraz terenu właściwości Sądu Rejonowego w Gryficach. Powodem reorganizacji jest potrzeba oszczędności w administracji.

 

W.n.: Ilość kuratorów zawodowych w naszym sądzie?

B.J. - C.: W mojej ocenie ilość kuratorów zawodowych jest wystarczająca. Kiedy wprowadzano instytucje kuratora zawodowego, w Świnoujściu był jeden kurator zawodowy. Tak było przez wiele lat. Obecnie mamy siedmiu kuratorów. Taka obsada pozwala na dobrą pracę. Kuratorzy zawodowi posiłkują się w swojej pracy kuratorami społecznymi.

 

W.n.: Sporo narzekań słyszy się na pracę wydziału ksiąg wieczystych.

B.J. - C.: Kiedy przyjmuję interesantów to przychodzą osoby niezadowolone z różnych powodów. Czasami przychodzą osoby niezadowolone z szybkości postępowania w ich sprawach. W takich wypadkach staram się pomóc. Od dłuższego jednak czasu nie spotkałam się ze skargami na pracę wydziału ksiąg wieczystych . W wydziale tym, w mojej ocenie, pracują osoby dobrze przygotowane do tej niełatwej pracy. Wydział ksiąg wieczystych przechodzi bardzo poważne przeobrażenia i dlatego może czasami nie zostają spełnione oczekiwania interesantów dotyczące szybkości postępowania. Wszystkie księgi wieczyste, a jest ich bardzo dużo, muszą zostać wpisane do programu, który w przyszłości umożliwi bezpośredni dostęp do ksiąg poprzez internet, a odpisy z księgi wieczystej będą wydawane „od ręki” W celu dokonania wpisu treści księgi wieczystej do programu wysyłamy księgi do ośrodka migracyjnego, który dla naszego terenu mieści się w Gorzowie Wlkp. Tam jest zespół osób, które wpisują do systemu nasze księgi. Pracownicy wydziału mimo trudności związanych z reorganizacją pracy wydziału, sprawnie załatwiają bieżące sprawy. Sprawność ta jest znacznie lepsza niż choćby dwa lata temu. Natomiast za dwa lata (to nie jest pocieszenie dla osoby, które chce załatwić swoje sprawy dzisiaj) otrzymanie odpisu z księgi wieczystej będzie trwało pięć minut. Ale do tego potrzebny jest ten wysiłek, który podejmujemy teraz i który będzie trwał jeszcze jakiś czas.

 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Urszula Kapusta (rozmowa autoryzowana)

 

 

Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

                 OGŁOSZENIE BEZPŁATNE

Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Świnoujściu z siedzibą ul. Dąbrowskiego 4 pokój 113 poszukuje OSÓB CHĘTNYCH DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI naszego Stowarzyszenia.

Zainteresowanych prosimy o kontakt osobisty w biurze Stowarzyszenia (czynne: wtorek w godz. 15.30 do 17.30 i czwartek w godz. 10.00 do 12.00) lub pod telefonem 91 321 27 65 albo e-mail spon.swinoujscie@wp.pl

 

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     specjalista

    DERMATOLOG I WENEROLOG

dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ

dermatochirurgia,

onkologia skóry,

dermatologia estetyczna

ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście

rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Wynajmę w dobrej cenie lokale użytkowe w centrum miasta Świnoujście . Pierwsze piętro na wprost schodów w Pasażu Centrum od ul. Armii Krajowej. Powierzchnia jednego lokalu 28,6 m2, a drugiego 19,1 m2 z możliwością połączenia w jedno duże pomieszczenie ( pomiędzy lokalami jest wykonana ścianka działowa). Telefon 601 77 92 54

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski