WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

18.01.2011 23:07

Kolejny szczebel kariery zawodowej

Wybory samorządowe często pociągają za sobą zmiany kadrowe w podległych prezydentom urzędach i instytucjach. Takie zmiany po ostatnich wyborach nastąpiły też w Świnoujściu. Na początek zmiany objęły stanowiska wiceprezydentów. Zastępcę prezydenta Andrzeja Szczodrego zastąpiła Barbara Michalska. Stanowisko po Leonie Ryszardzie Kowalskim objęła Joanna Agatowska. Na łamach tygodnika przybliżamy naszym czytelnikom postacie tych nowych zastępców . B. Michalska rozmawiała z nami na temat swojego nowego stanowiska i przemyśleń związanych ze zmianami w podległych jej wydziałach i spółkach komunalnych.

B.Michalska ukończyła w 1990 r. Politechnikę Lubelską Wydział Ochrony Środowiska i Inżynierii Sanitarnej. Posiada uprawnienia do kierowania, nadzorowania i kontrolowania budów. Ponadto uprawnienia do projektowania sieci i instalacji sanitarnych. Pracowała między innymi w Mostostalu Warszawa, ESPEBEPE S.A., Energotech -u, ZWiK-u. Jest biegłym sądowym w Sądzie Okręgowym w zakresie zgodnym z kierunkiem ukończonych studiów i zdobytych uprawnień. Od siedmiu lat zajmowała stanowisko naczelnika Wydziału Inżyniera Miasta.

Wyspiarz niebieski: Czy nie miała Pani wątpliwości podejmując decyzję pełnienia funkcji zastępcy prezydenta?

Barbara Michalska: Byłabym mało odpowiedzialna, gdybym nie miała wątpliwości. Oczywiście, że miałam. Dotyczy to wszelkich zmian w życiu. Wiąże się to z każdym awansem, każdą zmianą dotyczącą sfery zawodowej czy prywatnej. Decyzję ostatecznie podjęłam przy wsparciu osób mi najbliższych. Nie tylko rodziny, ale również znajomych, którzy dali mi poczucie większej pewności, że sobie poradzę na tym stanowisku i z zadaniami, jakie się z nim wiążą. Niewątpliwie siedem lat pracy w Wydziale Inżyniera Miasta dało mi obraz pracy w urzędzie. Zajmowałam się takimi zadaniami, które stanowią znaczną część obowiązków gminy. Aczkolwiek, innych zadań jest jeszcze bardzo, bardzo dużo. Myślę, że generalnie mieszkańcy sobie tego w pełni nie uświadamiają.

W.n.: Czy ma Pani już jakieś plany związane z funkcją zastępcy prezydenta?

B.M.: Myślę, że każdy ma jakąś wizję realizacji pewnych zadań. Ja już wcześniej, obserwując tę funkcję, kiedy współpracowałam z moim poprzednikiem, jak również patrząc na te zadania, którymi się zajmuje gmina, stworzyłam sobie obraz, co do tego jak funkcjonuje urząd, i jak mógłby funkcjonować. Natomiast nie chciałabym czegoś robić na zasadzie ”wydaje mi się”.. Poświęcam teraz czas na dokładne rozpoznanie mojego pionu, którym będę kierować. Jest to pion głównie gospodarczy, ale obejmujący również sprawy mieszkaniowe, które są na pograniczu gospodarki i działalności społecznej, które nie ukrywam w pewnych szczegółach są mi obce. Zasady przydziału mieszkań, zasady zarządzania gminnym zasobem mieszkaniowym, są skomplikowane, jest w nich wiele uwarunkowań. Dodatkowo konieczne jest uwzględnienie spraw ludzkich, czyli jest to również polityka społeczna. Myślę, że w tym nie jestem osamotniona, bo takie dylematy ma każdy. Ważne jest żeby gmina, bo to się wszystko dzieje w obrębie naszej gminy, wypracowała sobie uniwersalny standard. Jest to oczywiście bardzo trudne. Przez wiele lat był on wypracowywany. Po zdecydowanych zmianach, które wprowadził prezydent i mój poprzednik, Pan Andrzej Szczodry, bardzo dużo się zmieniło. Na ostatniej sesji radni widzieli by jednak konieczność dalszych zmian. Być może, tak jak w moim przypadku, wynika to z nie do końca rozpoznanej problematyki. To są sprawy, które budzą najwięcej wątpliwości, co wymaga spojrzenia nie tylko technicznego, ale również społecznego.

W.n.: Do tej pory była Pani osadzona w problematyce jednego wydziału. Teraz będą Pani podlegały inne wydziały. Oprócz spraw mieszkaniowych, związanych z Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej, co jeszcze Pani doszło?

B.M.: Wcześniej współpracowałam z innymi wydziałami jako naczelnik Wydziału Inżyniera Miasta. W dużej mierze problematykę innych wydziałów z bezpośredniej współpracy znałam i znam. Będzie mi podlegał Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, gdzie współpracowaliśmy w bardzo wielu aspektach. Kolejny to Wydział Architektury i Budownictwa, dość dobrze mi znany. Wydział Rozwoju Miasta, również w dużej mierze znany, bo tam wspólnie opracowywaliśmy strategię rozwoju miasta, wieloletnie plany inwestycyjne. Te wydziały dosyć dobrze znam, aczkolwiek dowiaduję się w tej chwili o pewnych zadaniach, które realizują dodatkowo. Są to może mniej strategiczne rzeczy, ale również wymagające rozpoznania a przede wszystkim usystematyzowania. Bo nie ukrywam, że komfort, który ja chciałabym zapewnić polegałby na pewnym uporządkowaniu, trochę innym spojrzeniu. Pojawiają się ciągle nowe zadania przed gminą. To wymaga pewnych zmian. To nie jest tak, że ileś lat temu ustanowiło się jakiś schemat organizacyjny i on się nie zmieni. Po pierwsze takie schematy nie są idealne. Po drugie zmiany wymuszają nowe zadania, jakie stoją przed gminą.

W.n.: Przewiduje więc Pani jakieś zmiany w podległych sobie wydziałach?

B.M.: Na pewno tak. Naczelnicy tych wydziałów sami zgłaszają konieczność zmian. Chcieliby przy tej okazji pewne sprawy uporządkować. Jesteśmy po rozmowach. Każdy myśli nad tym, w jaki sposób usprawnić pracę swojego wydziału.

W.n.: Będą Pani podlegały także niektóre spółki komunalne. Czy tu przewiduje Pani też zmiany.

B.M.: Rzeczywiście, kolejna działka to jest nadzór nad Zakładem Wodociągów i Kanalizacji, Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej oraz Komunikacją Autobusową Sp. z o.o.. Te zakłady są mi też bardzo bliskie z racji mojego wykształcenia i przygotowania zawodowego, jak również współpracy, którą realizowałam jeszcze nie pracując w urzędzie, jak również pracując w urzędzie. Myślę, że wszyscy postawili sobie takie zadanie, że pewną reorganizację lub usprawnienia będziemy musieli wprowadzić. Zaproponuję prezydentowi jak ja bym to widziała i następnie podejmiemy decyzję, jaka to będzie reorganizacja. Nie przewiduję jednak na razie jakichś rewolucyjnych zmian.

W.n.: Wspominała Pani o jakimś marzeniu, związanym z pełnieniem nowej funkcji.

B.M.: Mam takie marzenie i spróbuję je zrealizować, chociaż nie wiem czy się uda. Moje dotychczasowe spostrzeżenie, to brak wykorzystania kapitału społecznego w Świnoujściu. Moim marzeniem jest większe zaktywizowanie społeczeństwa. Dzisiaj przed urzędem stoi bardzo dużo zadań. Może one są mało transparentne, może się za mało o nich mówi a także o tym, czym na co dzień urzędnik się zajmuje, bo czas przysłowiowego malowania paznokci już dawno minął. Dzisiaj oprócz ewentualnej reorganizacji, potrzebne jest określenie, jakie zadania rzeczywiście powinien realizować wyłącznie urząd, a jakie mogłyby realizować podmioty zewnętrzne. Czyli wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, inicjatywy prywatne. Mogłyby one pewne sprawy przejąć, myślę że z ogromną korzyścią dla obydwu stron. Społeczeństwo by miało większą świadomość, czym zajmuje się urząd, mogłoby się bezpośrednio w to zaangażować.. Chciałabym realizować taką politykę, aby mieszkańcy Świnoujścia zaangażowali się w zadania gminy. Ostatnio usłyszałam coś, co mnie zaskoczyło, że poziom zaufania wśród społeczeństwa, w tym do władzy, do urzędów w Polsce kształtuje się na poziomie 10%. Natomiast poziom zaufania na zachodzie, w państwach od dawna demokratycznych to około 70%. My to odczuwamy w urzędzie, że tego zaufania nie ma. Moje wnioski są takie, że jego nie ma, bo nie ma pełnej wiedzy o pracy urzędu. Nie ma wystarczającej transparentności i współpracy między urzędem, a mieszkańcami. Chciałabym tę współpracę poprawić. Liczę na to, że pewne środowiska uda się zaktywizować. W jaki sposób? Pewne pomysły mam, ale jeszcze ich nie chcę zdradzać. Zaczniemy od siebie, a potem zechcemy wyjść na zewnątrz.

W.n. Czy Pani oczekuje jakichś korzyści dla siebie z pełnienia funkcji zastępcy prezydenta? Nie mam tu na myśli korzyści finansowych, ale np. pogłębianie wiedzy.

B.M.: To był jeden z plusów, dla których podjęłam się tej funkcji. Moja droga kariery jest taka, że awansowałam drogą „po kolei”. Wykonywałam w swoim życiu bardzo różne czynności, zaczynając od tego, że byłam ekspedientką w sklepie, potem byłam gdzieś sekretarką na budowie. Potem majstrem na budowie, kierownikiem. Powiem nieskromnie. Moja kariera zawodowa jest dla mnie wręcz wzorcowa. Wszystkim bym życzyła żeby mieli taką szansę i takie możliwości awansowania od najniższych funkcji do tych wyższych. Daje to wielką satysfakcję. Teraz jest to kolejna możliwość, a więc ogromna satysfakcja, że mogę się dalej rozwijać, dalej uczyć i poznawać nowe dziedziny życia. Życzę sobie tylko tego, aby ta moja wiedza powiększała się, żebym była w stanie to wszystko ogarnąć. Oczywiście z korzyścią dla załatwianych w moim pionie spraw.

W.n.: Rozumiem, że najbliższa rodzina Panią poparła, czyli nie będzie protestować w związku ze zwiększonym zakresem obowiązków.

B.M.: Moja rodzina jest przyzwyczajona do moich późniejszych powrotów z pracy. Mój mąż jest też inżynierem. Ten zawód motywuje nas do intensywnej pracy. Ja jestem zadowolona z tego zawodu, bo on daje ogromne możliwości. Nasz szesnastoletni syn przywykł do tego, że rodzice nie wracają o piętnastej do domu. Dużo młodsza córka jeszcze nie protestuje. Dziesięć, dwanaście godzin pracy to standard. Wieczory i weekendy są wspólne z dziećmi. Zdaję sobie sprawę, że praca na nowym stanowisku, to też nie jest praca na osiem godzin. Mam jednak nadzieję, że nie specjalnie odbije się na dotychczasowym życiu rodzinnym.

W.n.: Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Anna Kamińska-Szpachta

 

 

Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

                 OGŁOSZENIE BEZPŁATNE

Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Świnoujściu z siedzibą ul. Dąbrowskiego 4 pokój 113 poszukuje OSÓB CHĘTNYCH DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI naszego Stowarzyszenia.

Zainteresowanych prosimy o kontakt osobisty w biurze Stowarzyszenia (czynne: wtorek w godz. 15.30 do 17.30 i czwartek w godz. 10.00 do 12.00) lub pod telefonem 91 321 27 65 albo e-mail spon.swinoujscie@wp.pl

 

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     specjalista

    DERMATOLOG I WENEROLOG

dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ

dermatochirurgia,

onkologia skóry,

dermatologia estetyczna

ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście

rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Wynajmę w dobrej cenie lokale użytkowe w centrum miasta Świnoujście . Pierwsze piętro na wprost schodów w Pasażu Centrum od ul. Armii Krajowej. Powierzchnia jednego lokalu 28,6 m2, a drugiego 19,1 m2 z możliwością połączenia w jedno duże pomieszczenie ( pomiędzy lokalami jest wykonana ścianka działowa). Telefon 601 77 92 54

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski