WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

02.10.2021 6:19

Co nas czeka w związku z użytkowaniem tunelu?

Zgodnie z zapowiedziami za rok ma być oddany do użytku świnoujski tunel. Nadal jednak niewiele wiadomo czego się można spodziewać po otwarciu tego obiektu i nikt jakoś nie zabiera na ten temat głosu, udzielając konkretnych, wyjaśniających informacji. Natomiast tylko kilka pewników wynika z obowiązującego prawa. Reszta to niewiadoma, a przecież powinniśmy się właściwie przygotować do korzystania z tunelu po to aby uniknąć w przyszłości problemów. Świnoujska władza wpada zaś w samozachwyt z samego tylko powodu zbliżającego się terminu zakończenia inwestycji, a co dalej? W związku z tym postanowiłem rzucić nieco światła na tunelowe mroki, wykorzystując doświadczenia i informacje od osób obsługujących gdański tunel pod Martwą Wisłą.

 

Z pewnością nie sposób przełożyć 1 : 1 tego co się dzieje i co obowiązuje w dwururowym i łącznie czterojezdniowym tunelu gdańskim, do tego świnoujskiego - jednorurowego i dwujezdniowego. Może to jednak dać pewne ogólne wyobrażenie, które jak się spodziewam działa mimo wszystko na niekorzyść obiektu w Świnoujściu. W przypadku bowiem jednorurowego i dwujezdniowego tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin pole manewru siłą rzeczy w wielu przypadkach będzie bardziej ograniczone i znacznie utrudnione (choćby w przypadku kolizji, awarii, wtargnięć, czy też konieczności przeprowadzania różnych przeglądów). Inna jest także specyfika położenia tuneli bowiem ten świnoujski będzie bardziej obciążony ruchem przygranicznym ze strony Niemiec i sezonowym. Warto chyba jednak dowiedzieć się jak sytuacja kształtuje się w tunelu gdańskim i uruchomić wyobraźnię, jak to może być w tym świnoujskim. Odpowiedzi na moje pytania udzieliła mi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który zajmuje się tamtejszym tunelem.

Zanim jednak pytania i odpowiedzi to jeszcze kilka słów o podstawach ruchu w tunelu. Jak się okazuje w każdym tunelu określa się indywidualne, graniczne prędkości dla pojazdów. W Gdańsku to 70 km/h. Ile będzie w Świnoujściu tego oficjalnie nie wiadomo. Natomiast zgodnie z przepisami ruchu drogowego obowiązują określone odstępy podczas jazdy pomiędzy autami. I tak 50 metrów pomiędzy pojazdami dotyczy kierowców prowadzących te o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem. Natomiast 80 metrów odstępu obowiązuje kierujących zespołem pojazdów lub pojazdem powyżej 3,5 t. W przypadku kiedy dochodzi do zakorkowania tunelu obowiązujący dystans pomiędzy pojazdami to 5 metrów.

Pytania redakcji i odpowiedzi ze strony rzeczniczki Magdaleny Kiljan

Jaka jest średnia liczba aut przejeżdżających w obie strony dziennie, miesięcznie i rocznie?

Dziennie w 2019-2020 roku przez tunel przejeżdżało:

- od 30 000 do 34 000 samochodów od poniedziałku do piątku

-   od 18 000 do 22 000 w soboty

- od 14 000 do 20 000 w niedziele

Miesięcznie przez tunel przejeżdża: 800  000 do 900 000.

Rocznie przez tunel przejeżdża: 9  600  000.

Jaka jest ilość kolizji i awarii aut w tunelu (średnio w miesiącu i roku) i ile czasu przeciętnie trwa w związku z taką sytuacją ewentualne wyłączenie nitki tunelu z ruchu.

W 2020 nie było wypadku, doszło do 9 kolizji samochodów osobowych natomiast 2021 jak do tej pory doszło do 4 kolizji. Czas zamknięcia jest różny od 1,5 godziny do kilku minut jeżeli samochody mogą samodzielnie opuścić tunel. Najczęstszą przyczyną zamknięcia pasa są awarie pojazdów (bardzo często brak paliwa) w 2020 zdarzyło się to 137 razy a 2021 jak do tej pory 73 razy. Połowa zamknięć spowodowanych awarią powodowała zamknięcie pasa poniżej 10 min, jedna czwarta 10-20min, pozostałe 20-40min i sporadycznie w przypadku pojazdów ciężarowych 1,5-3h.

Jaka jest częstotliwość i średnia liczba (miesięcznie, rocznie) mniej typowych zdarzeń takich jak wjazd do tunelu rowerzysty, wejście pieszego, wtargnięcie zwierzęcia?

Zdarzenia występują nieregularnie, poniżej tabela z ilościami w skali roku.

 

 

ZAKRES od 2016-08-22 do 2021-09-26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

RAZEM

RAZEM %

Zatrzymany pojazd/Awaria

44

156

168

149

137

73

727

42

Rowerzysta w tunelu

4

49

35

33

26

13

160

9

Przekroczenie skrajni

0

20

74

51

62

10

217

13

Inne

7

10

16

50

19

41

143

8

Pieszy w tunelu

5

26

21

36

34

21

143

8

Przedmiot na jezdni

2

21

43

38

21

22

147

8

Zator

7

12

18

37

12

1

87

5

Kolizja

3

9

8

15

9

4

48

3

Fałszywy alarm pożarowy

5

1

0

1

1

0

8

0

Usterka/Awaria w tunelu

4

9

4

5

10

3

35

2

Zwierzę w tunelu

0

3

4

1

4

4

16

1

*tunel został otwarty 24 kwietnia 2016 r.

 

Jaka jest częstotliwość i czas wyłączenia tunelu (nitki?) z powodu przeglądów gwarancyjnych i innego typu (jakich?) przeglądów?

Tunel całkowicie zamykany jest raz na 3 miesiące w godzinach 22:00 do 6:00 z soboty na niedzielę, podczas tych zamknięć dokonywane są przeglądy, konserwacja, mycie i naprawy urządzeń do których konieczne jest zamknięcie obydwu pasów ruchu. Dodatkowo w przypadku awarii i do celów konserwacyjnych średnio raz w tygodniu zamykane są pojedyncze pasy również w godzinach 22:00 do 6:00.

Ile osób liczy obsługa tunelu i czy w tym są jakieś grupy interwencyjne?

GZDIZ zatrudnia 10 operatorów, którzy pracują w systemie pracy 7/24h. Dodatkowo podpisana jest umowa z firmą utrzymującą w sprawności urządzenia (liczba osób uzależniona od zakresu przeprowadzanych prac). Firma utrzymująca ma 1 godzinę na przystąpienie do usuwania awarii w przypadkach zagrażających bezpieczeństwu osób lub usterek oraz awarii systemów bezpieczeństwa tunelu.

Czy i jak często zdarzają się korki przed lub w tunelu i jak długo trwają?

Zatory występują w godzinach porannych od 6:45 do 8:30, zajęty jest jeden pas od połowy tunelu do ronda Marynarki Polskiej.

                                                       ***

A teraz proponuję włączyć wyobraźnię i spróbować jednak jakoś przełożyć informacje uzyskane z dwururowego, czterojezdniowego tunelu gdańskiego, z dużo większego przecież miasta na jednorurowy i dwujezdniowy w małym mieście. Tyle tylko, że do Świnoujścia należy dodać obciążenie dużym ruchem przygranicznym, licznymi apartamentami, sezonem letnim i licznymi przyjazdami nad morze ze szczecińskiej metropolii, ale i weekendowymi najazdami z innych miejscowości. Trzeba też uwzględnić brak odpowiedniej liczby parkingów i niedrożność wąskich ulic. Boję się, że czeka nas niezły armagedon...

KMN

 

 

 

zdjecie
KOMENTARZE
𝑅𝑜𝑑𝑧𝑖𝑛𝑎 𝐺𝑟𝑧𝑦𝑏𝑜𝑤𝑠𝑘𝑖𝑐ℎ - ┌∩┐(◕_◕)┌∩┐
2021-10-04 14:25:37  |  IP: 78.10.206.*
𝐊 𝐀 𝐓 𝐀 𝐒 𝐓 𝐑 𝐎 𝐅 𝐀 ❗ ❗ ❗
Andy - TUNEL
2021-10-04 13:47:46  |  IP: 178.235.147.*
Problemy z użytkowaniem tunelu zawsze były i będą. Poważną sprawą są wtargnięcia osób na rowerach i hulajnogach a także dzików. Jak temu zaradzić - nie wiem. Jednak w Gdańsku popełniono błąd gdy wraz z otwarciem tunelu zlikwidowano połączenie promowe w Nowym Porcie. Rozbudowany system ścieżek rowerowych z których część prowadzi do nikąd. Autobusy kursujące w sezonie co 40 min zabierają tylko do 8 rowerów. W przypadku Świnoujścia sytuacja będzie podobna. Likwidacja dużych promów na karsiborskiej przeprawie promowej i nie wprowadzenie na linię promu pieszo- rowerowego przyczyni się, wbrew zakazowi, do wzmożonego ruchu rowerowego w tunelu. Kolejną sprawą o której warto wspomnieć, to rozwiązanie problemu ślizgania się samochodów na podjeździe zimą . Nie znalazłem informacji jaką instalację będzie miał świnoujski tunel. Czy będą to zraszacze solankowe czy podgrzewanie nawierzchni. Jak widać problemów jest wiele, ale aby je rozwiązać potrzebna jest otwarta dyskusja. Nawet kompletny ignorant potrafi podsunąć najlepsze rozwiązanie. Z wypowiedzi rzeczniczki wynika, że dość często dochodzi do zatrzymania się pojazdu w tunelu z powodu braku paliwa. Usuwanie pojazdu przez holownik w tak wąskim tunelu może być kłopotliwe.
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

                 OGŁOSZENIE BEZPŁATNE

Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Świnoujściu z siedzibą ul. Dąbrowskiego 4 pokój 113 poszukuje OSÓB CHĘTNYCH DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI naszego Stowarzyszenia.

Zainteresowanych prosimy o kontakt osobisty w biurze Stowarzyszenia (czynne: wtorek w godz. 15.30 do 17.30 i czwartek w godz. 10.00 do 12.00) lub pod telefonem 91 321 27 65 albo e-mail spon.swinoujscie@wp.pl

 

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     specjalista

    DERMATOLOG I WENEROLOG

dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ

dermatochirurgia,

onkologia skóry,

dermatologia estetyczna

ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście

rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Wynajmę w dobrej cenie lokale użytkowe w centrum miasta Świnoujście . Pierwsze piętro na wprost schodów w Pasażu Centrum od ul. Armii Krajowej. Powierzchnia jednego lokalu 28,6 m2, a drugiego 19,1 m2 z możliwością połączenia w jedno duże pomieszczenie ( pomiędzy lokalami jest wykonana ścianka działowa). Telefon 601 77 92 54

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski