Z pewnością nie sposób przełożyć 1 : 1 tego co się dzieje i co obowiązuje w dwururowym i łącznie czterojezdniowym tunelu gdańskim, do tego świnoujskiego - jednorurowego i dwujezdniowego. Może to jednak dać pewne ogólne wyobrażenie, które jak się spodziewam działa mimo wszystko na niekorzyść obiektu w Świnoujściu. W przypadku bowiem jednorurowego i dwujezdniowego tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin pole manewru siłą rzeczy w wielu przypadkach będzie bardziej ograniczone i znacznie utrudnione (choćby w przypadku kolizji, awarii, wtargnięć, czy też konieczności przeprowadzania różnych przeglądów). Inna jest także specyfika położenia tuneli bowiem ten świnoujski będzie bardziej obciążony ruchem przygranicznym ze strony Niemiec i sezonowym. Warto chyba jednak dowiedzieć się jak sytuacja kształtuje się w tunelu gdańskim i uruchomić wyobraźnię, jak to może być w tym świnoujskim. Odpowiedzi na moje pytania udzieliła mi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który zajmuje się tamtejszym tunelem.
Zanim jednak pytania i odpowiedzi to jeszcze kilka słów o podstawach ruchu w tunelu. Jak się okazuje w każdym tunelu określa się indywidualne, graniczne prędkości dla pojazdów. W Gdańsku to 70 km/h. Ile będzie w Świnoujściu tego oficjalnie nie wiadomo. Natomiast zgodnie z przepisami ruchu drogowego obowiązują określone odstępy podczas jazdy pomiędzy autami. I tak 50 metrów pomiędzy pojazdami dotyczy kierowców prowadzących te o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem. Natomiast 80 metrów odstępu obowiązuje kierujących zespołem pojazdów lub pojazdem powyżej 3,5 t. W przypadku kiedy dochodzi do zakorkowania tunelu obowiązujący dystans pomiędzy pojazdami to 5 metrów.
Pytania redakcji i odpowiedzi ze strony rzeczniczki Magdaleny Kiljan
Jaka jest średnia liczba aut przejeżdżających w obie strony dziennie, miesięcznie i rocznie?
Dziennie w 2019-2020 roku przez tunel przejeżdżało:
- od 30 000 do 34 000 samochodów od poniedziałku do piątku
- od 18 000 do 22 000 w soboty
- od 14 000 do 20 000 w niedziele
Miesięcznie przez tunel przejeżdża: 800 000 do 900 000.
Rocznie przez tunel przejeżdża: 9 600 000.
Jaka jest ilość kolizji i awarii aut w tunelu (średnio w miesiącu i roku) i ile czasu przeciętnie trwa w związku z taką sytuacją ewentualne wyłączenie nitki tunelu z ruchu.
W 2020 nie było wypadku, doszło do 9 kolizji samochodów osobowych natomiast 2021 jak do tej pory doszło do 4 kolizji. Czas zamknięcia jest różny od 1,5 godziny do kilku minut jeżeli samochody mogą samodzielnie opuścić tunel. Najczęstszą przyczyną zamknięcia pasa są awarie pojazdów (bardzo często brak paliwa) w 2020 zdarzyło się to 137 razy a 2021 jak do tej pory 73 razy. Połowa zamknięć spowodowanych awarią powodowała zamknięcie pasa poniżej 10 min, jedna czwarta 10-20min, pozostałe 20-40min i sporadycznie w przypadku pojazdów ciężarowych 1,5-3h.
Jaka jest częstotliwość i średnia liczba (miesięcznie, rocznie) mniej typowych zdarzeń takich jak wjazd do tunelu rowerzysty, wejście pieszego, wtargnięcie zwierzęcia?
Zdarzenia występują nieregularnie, poniżej tabela z ilościami w skali roku.
|
|
ZAKRES od 2016-08-22 do 2021-09-26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
RAZEM |
RAZEM % |
Zatrzymany pojazd/Awaria |
44 |
156 |
168 |
149 |
137 |
73 |
727 |
42 |
Rowerzysta w tunelu |
4 |
49 |
35 |
33 |
26 |
13 |
160 |
9 |
Przekroczenie skrajni |
0 |
20 |
74 |
51 |
62 |
10 |
217 |
13 |
Inne |
7 |
10 |
16 |
50 |
19 |
41 |
143 |
8 |
Pieszy w tunelu |
5 |
26 |
21 |
36 |
34 |
21 |
143 |
8 |
Przedmiot na jezdni |
2 |
21 |
43 |
38 |
21 |
22 |
147 |
8 |
Zator |
7 |
12 |
18 |
37 |
12 |
1 |
87 |
5 |
Kolizja |
3 |
9 |
8 |
15 |
9 |
4 |
48 |
3 |
Fałszywy alarm pożarowy |
5 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
8 |
0 |
Usterka/Awaria w tunelu |
4 |
9 |
4 |
5 |
10 |
3 |
35 |
2 |
Zwierzę w tunelu |
0 |
3 |
4 |
1 |
4 |
4 |
16 |
1 |
*tunel został otwarty 24 kwietnia 2016 r.
Jaka jest częstotliwość i czas wyłączenia tunelu (nitki?) z powodu przeglądów gwarancyjnych i innego typu (jakich?) przeglądów?
Tunel całkowicie zamykany jest raz na 3 miesiące w godzinach 22:00 do 6:00 z soboty na niedzielę, podczas tych zamknięć dokonywane są przeglądy, konserwacja, mycie i naprawy urządzeń do których konieczne jest zamknięcie obydwu pasów ruchu. Dodatkowo w przypadku awarii i do celów konserwacyjnych średnio raz w tygodniu zamykane są pojedyncze pasy również w godzinach 22:00 do 6:00.
Ile osób liczy obsługa tunelu i czy w tym są jakieś grupy interwencyjne?
GZDIZ zatrudnia 10 operatorów, którzy pracują w systemie pracy 7/24h. Dodatkowo podpisana jest umowa z firmą utrzymującą w sprawności urządzenia (liczba osób uzależniona od zakresu przeprowadzanych prac). Firma utrzymująca ma 1 godzinę na przystąpienie do usuwania awarii w przypadkach zagrażających bezpieczeństwu osób lub usterek oraz awarii systemów bezpieczeństwa tunelu.
Czy i jak często zdarzają się korki przed lub w tunelu i jak długo trwają?
Zatory występują w godzinach porannych od 6:45 do 8:30, zajęty jest jeden pas od połowy tunelu do ronda Marynarki Polskiej.
***
A teraz proponuję włączyć wyobraźnię i spróbować jednak jakoś przełożyć informacje uzyskane z dwururowego, czterojezdniowego tunelu gdańskiego, z dużo większego przecież miasta na jednorurowy i dwujezdniowy w małym mieście. Tyle tylko, że do Świnoujścia należy dodać obciążenie dużym ruchem przygranicznym, licznymi apartamentami, sezonem letnim i licznymi przyjazdami nad morze ze szczecińskiej metropolii, ale i weekendowymi najazdami z innych miejscowości. Trzeba też uwzględnić brak odpowiedniej liczby parkingów i niedrożność wąskich ulic. Boję się, że czeka nas niezły armagedon...
KMN
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl