WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

02.10.2021 6:19

Co nas czeka w związku z użytkowaniem tunelu?

Zgodnie z zapowiedziami za rok ma być oddany do użytku świnoujski tunel. Nadal jednak niewiele wiadomo czego się można spodziewać po otwarciu tego obiektu i nikt jakoś nie zabiera na ten temat głosu, udzielając konkretnych, wyjaśniających informacji. Natomiast tylko kilka pewników wynika z obowiązującego prawa. Reszta to niewiadoma, a przecież powinniśmy się właściwie przygotować do korzystania z tunelu po to aby uniknąć w przyszłości problemów. Świnoujska władza wpada zaś w samozachwyt z samego tylko powodu zbliżającego się terminu zakończenia inwestycji, a co dalej? W związku z tym postanowiłem rzucić nieco światła na tunelowe mroki, wykorzystując doświadczenia i informacje od osób obsługujących gdański tunel pod Martwą Wisłą.

 

Z pewnością nie sposób przełożyć 1 : 1 tego co się dzieje i co obowiązuje w dwururowym i łącznie czterojezdniowym tunelu gdańskim, do tego świnoujskiego - jednorurowego i dwujezdniowego. Może to jednak dać pewne ogólne wyobrażenie, które jak się spodziewam działa mimo wszystko na niekorzyść obiektu w Świnoujściu. W przypadku bowiem jednorurowego i dwujezdniowego tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin pole manewru siłą rzeczy w wielu przypadkach będzie bardziej ograniczone i znacznie utrudnione (choćby w przypadku kolizji, awarii, wtargnięć, czy też konieczności przeprowadzania różnych przeglądów). Inna jest także specyfika położenia tuneli bowiem ten świnoujski będzie bardziej obciążony ruchem przygranicznym ze strony Niemiec i sezonowym. Warto chyba jednak dowiedzieć się jak sytuacja kształtuje się w tunelu gdańskim i uruchomić wyobraźnię, jak to może być w tym świnoujskim. Odpowiedzi na moje pytania udzieliła mi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który zajmuje się tamtejszym tunelem.

Zanim jednak pytania i odpowiedzi to jeszcze kilka słów o podstawach ruchu w tunelu. Jak się okazuje w każdym tunelu określa się indywidualne, graniczne prędkości dla pojazdów. W Gdańsku to 70 km/h. Ile będzie w Świnoujściu tego oficjalnie nie wiadomo. Natomiast zgodnie z przepisami ruchu drogowego obowiązują określone odstępy podczas jazdy pomiędzy autami. I tak 50 metrów pomiędzy pojazdami dotyczy kierowców prowadzących te o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem. Natomiast 80 metrów odstępu obowiązuje kierujących zespołem pojazdów lub pojazdem powyżej 3,5 t. W przypadku kiedy dochodzi do zakorkowania tunelu obowiązujący dystans pomiędzy pojazdami to 5 metrów.

Pytania redakcji i odpowiedzi ze strony rzeczniczki Magdaleny Kiljan

Jaka jest średnia liczba aut przejeżdżających w obie strony dziennie, miesięcznie i rocznie?

Dziennie w 2019-2020 roku przez tunel przejeżdżało:

- od 30 000 do 34 000 samochodów od poniedziałku do piątku

-   od 18 000 do 22 000 w soboty

- od 14 000 do 20 000 w niedziele

Miesięcznie przez tunel przejeżdża: 800  000 do 900 000.

Rocznie przez tunel przejeżdża: 9  600  000.

Jaka jest ilość kolizji i awarii aut w tunelu (średnio w miesiącu i roku) i ile czasu przeciętnie trwa w związku z taką sytuacją ewentualne wyłączenie nitki tunelu z ruchu.

W 2020 nie było wypadku, doszło do 9 kolizji samochodów osobowych natomiast 2021 jak do tej pory doszło do 4 kolizji. Czas zamknięcia jest różny od 1,5 godziny do kilku minut jeżeli samochody mogą samodzielnie opuścić tunel. Najczęstszą przyczyną zamknięcia pasa są awarie pojazdów (bardzo często brak paliwa) w 2020 zdarzyło się to 137 razy a 2021 jak do tej pory 73 razy. Połowa zamknięć spowodowanych awarią powodowała zamknięcie pasa poniżej 10 min, jedna czwarta 10-20min, pozostałe 20-40min i sporadycznie w przypadku pojazdów ciężarowych 1,5-3h.

Jaka jest częstotliwość i średnia liczba (miesięcznie, rocznie) mniej typowych zdarzeń takich jak wjazd do tunelu rowerzysty, wejście pieszego, wtargnięcie zwierzęcia?

Zdarzenia występują nieregularnie, poniżej tabela z ilościami w skali roku.

 

 

ZAKRES od 2016-08-22 do 2021-09-26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

RAZEM

RAZEM %

Zatrzymany pojazd/Awaria

44

156

168

149

137

73

727

42

Rowerzysta w tunelu

4

49

35

33

26

13

160

9

Przekroczenie skrajni

0

20

74

51

62

10

217

13

Inne

7

10

16

50

19

41

143

8

Pieszy w tunelu

5

26

21

36

34

21

143

8

Przedmiot na jezdni

2

21

43

38

21

22

147

8

Zator

7

12

18

37

12

1

87

5

Kolizja

3

9

8

15

9

4

48

3

Fałszywy alarm pożarowy

5

1

0

1

1

0

8

0

Usterka/Awaria w tunelu

4

9

4

5

10

3

35

2

Zwierzę w tunelu

0

3

4

1

4

4

16

1

*tunel został otwarty 24 kwietnia 2016 r.

 

Jaka jest częstotliwość i czas wyłączenia tunelu (nitki?) z powodu przeglądów gwarancyjnych i innego typu (jakich?) przeglądów?

Tunel całkowicie zamykany jest raz na 3 miesiące w godzinach 22:00 do 6:00 z soboty na niedzielę, podczas tych zamknięć dokonywane są przeglądy, konserwacja, mycie i naprawy urządzeń do których konieczne jest zamknięcie obydwu pasów ruchu. Dodatkowo w przypadku awarii i do celów konserwacyjnych średnio raz w tygodniu zamykane są pojedyncze pasy również w godzinach 22:00 do 6:00.

Ile osób liczy obsługa tunelu i czy w tym są jakieś grupy interwencyjne?

GZDIZ zatrudnia 10 operatorów, którzy pracują w systemie pracy 7/24h. Dodatkowo podpisana jest umowa z firmą utrzymującą w sprawności urządzenia (liczba osób uzależniona od zakresu przeprowadzanych prac). Firma utrzymująca ma 1 godzinę na przystąpienie do usuwania awarii w przypadkach zagrażających bezpieczeństwu osób lub usterek oraz awarii systemów bezpieczeństwa tunelu.

Czy i jak często zdarzają się korki przed lub w tunelu i jak długo trwają?

Zatory występują w godzinach porannych od 6:45 do 8:30, zajęty jest jeden pas od połowy tunelu do ronda Marynarki Polskiej.

                                                       ***

A teraz proponuję włączyć wyobraźnię i spróbować jednak jakoś przełożyć informacje uzyskane z dwururowego, czterojezdniowego tunelu gdańskiego, z dużo większego przecież miasta na jednorurowy i dwujezdniowy w małym mieście. Tyle tylko, że do Świnoujścia należy dodać obciążenie dużym ruchem przygranicznym, licznymi apartamentami, sezonem letnim i licznymi przyjazdami nad morze ze szczecińskiej metropolii, ale i weekendowymi najazdami z innych miejscowości. Trzeba też uwzględnić brak odpowiedniej liczby parkingów i niedrożność wąskich ulic. Boję się, że czeka nas niezły armagedon...

KMN

 

 

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl