11.05.2025 11:07
DOBITNE GŁOSY - NIE DLA TERMINALU KONTENEROWEGO
Prezentujemy poniżej przygotowane w kwietniu br. przez dwóch świnoujścian Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego opracowanie zatytułowane „Argumenty przeciw budowie w Świnoujściu głębokowodnego terminalu kontenerowego (GTK)”. Obaj są członkami „Rady Programowej do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego”. Ich odrębne, poprzedzające stanowisko Rady Programowej opracowanie zostało przesłane do podanych w tekście adresatów, ale też trafiło - co ważne do władz centralnych z nadzieją na ich bezstronną, trzeźwą i odpowiedzialną ocenę planów tej budowy.
Pani Joanna Agatowska – Prezydent Miasta Świnoujście,
Pan Ryszard Teterycz – Przewodniczący Rady Miasta Świnoujście,
Pan Mateusz Bobek – Burmistrz Międzyzdrojów.
Pani Iwona Czyż – Przewodnicząca Rady Miejskiej w Międzyzdrojach
Szanowni Państwo,
w załączeniu przekazujemy opracowanie pt. „Argumenty przeciw budowie w Świnoujściu głębokowodnego terminalu kontenerowego (GTK)”.
Jesteśmy lokalnymi patriotami, nienależącymi do żadnych partii politycznych i nieaspirującymi, ze względu również na wiek, do jakichkolwiek stanowisk, czy aktywności publicznych. Wykonane opracowanie, równolegle do opracowania, które współtworzymy w ramach prac Rady Programowej, przy udziale ekspertów zewnętrznych jest owocem wieloletnich przemyśleń, które nie powstały na czyjekolwiek zamówienie, czy zapotrzebowanie. Wykonaliśmy je z ogromną satysfakcją nieodpłatnie i oddajemy do dalszego nieodpłatnego wykorzystania. Nie obawiamy się proniemieckich łatek od tych, którzy nie rozumieją co to znaczy wsłuchiwać się w głosy sąsiadów. W związku z tym nie boimy się odnosić do opracowań sąsiadów zza miedzy, gdyż doświadczyliśmy w naszej praktyce zawodowej wiele dobrych przykładów rozwiązywania wspólnych, przygranicznych problemów : czy to w zakresie transportu publicznego, czy też ochrony środowiska. Nie jesteśmy ekologicznymi oszołomami, chociaż pojęcie zrównoważonego rozwoju jest nam bardzo bliskie. Za to jesteśmy na co dzień konsumentami i fascynatami wyjątkowych walorów krajobrazowych życia na wyspach. Dbałość o zrównoważony rozwój naszych wysp i poważne uwzględnianie interesów niezwykle ważnej funkcji branży portowej, w maksymalnej symbiozie z poszanowaniem tego co możliwe w zakresie ochrony środowiska było zawsze naszym głównym imperatywem. Głównie dotyczyło to tych okresów naszego życia, które bezpośrednio związane były z działalnością samorządową, czy szeroko rozumianą gospodarką morską.
W minionych latach wielokrotnie, publicznie wyrażaliśmy poważne wątpliwości dotyczące budowy głębokowodnego terminala kontenerowego (GTK) w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, a praca w Radzie Programowej utwierdziła nas w przekonaniu, że mamy rację.
Wyrażamy ubolewanie, że sprawy poruszone w naszym opracowaniu nigdy wcześniej nie były przedmiotem rzeczowej debaty a w szczególności w czasie podejmowania najbardziej istotnych decyzji dotyczących budowy terminalu. Uważamy, że był to poważny błąd właściwych organów rządowych i samorządowych.
Niebawem zostanie opublikowane opracowanie, które na zlecenie samorządów miast Świnoujścia i Międzyzdrojów sporządza Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Eksperci TOR realizując szczegółowe wytyczne Rady Programowej mają określić potencjalne skutki budowy terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym dla lokalnej społeczności, miast Świnoujścia i Międzyzdrojów oraz regionu i państwa. Zakres niniejszego opracowania wykracza natomiast poza ramy określone w uchwale Rady Miasta Świnoujście powołującej Radę Programową, której jesteśmy członkami. Obydwa opracowania dadzą nam odpowiedź, czy w procesie decyzyjnym dotyczącym budowy GTK w Świnoujściu dochowano należytej staranności, w pełnym tego słowa znaczeniu oraz czego należy się spodziewać w trakcie budowy i po oddaniu terminalu do eksploatacji.
Dajemy Państwu prawo do wykorzystywania naszego opracowania w sposób jaki uznacie za właściwy z punktu widzenia interesów naszej małej ojczyzny i wyspiarskiej rodziny. Pozostawiamy sobie jednak prawo do rozpowszechniania tego materiału i udziału w publicznej debacie, gdyby takie było zapotrzebowanie w przyszłości.
Z wyrazami szacunku :
Andrzej Sokołowski
Andrzej Szczodry
ARGUMENTY PRZECIW BUDOWIE GŁĘBOKOWODNEGO TERMINALU KONTENEROWEGO W ŚWINOUJŚCIU
I. Decyzja o budowie Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu (dalej GTK[1]) podjęta została na podstawie bardzo optymistycznych prognoz rodzimych analityków, z pominięciem analiz i prognoz światowych firm analitycznych ( np. DREWRY, XENETA, Ocean Shipping Consultans, BIMCO, INDEX, UNCTAD).
1. Według badań profesora Macieja Matczaka z Akademii Morskiej w Gdyni , przytoczonych w 2018 roku przez Adama Mellera, ówczesnego prezesa ZMP Gdynia : „do 2030 r. ilość ładunku skonteneryzowanego na Bałtyku ma sięgnąć
25 mln TEU”[2]. Tymczasem roczne przeładunki w 10 największych portach kontenerowych na Bałtyku od 9 lat są ustabilizowane na poziomie 10 +/- 1 mln TEU. Prognozy przewidują znaczące wzrosty jedynie dla portów rosyjskich Ust Ługa i Petersburg. Wiele będzie zależeć od globalnych zmian politycznych i gospodarczych na świecie (wojna w Ukrainie, interwencjonistyczna polityka USA, sytuacja na Morzu Czerwonym).[3]
2. Aktualnie, bałtyckie terminale kontenerowe o możliwościach przeładunkowych
1 miliona TEU i więcej, dysponują potencjałem ponad 22 mln TEU (w tym terminale, których budowa, czy rozbudowa zostanie zakończona w 2025 r). Są to porty: Gdańsk 4,5 mln, Gdynia 1,2 +1,0 mln=2,2 mln, Ust Ługa 3 mln, Petersburg 1,25+1,5+1=3,75 mln, Goteborg 2 mln, Helsingborg 0,8 mln, Kłajpeda 1,5 mln, Ryga 1 mln, Hamina-Kotka 1,5 mln, Helsinki 1 mln, Aarhus 1,5 mln[4].
3. Możliwości przeładunkowe polskich terminali kontenerowych w 2025 roku osiągną prawie 7 mln TEU, w tym : Gdańsk Baltic Hub 4,5 mln TEU, Gdynia BCT 1,2 mln TEU, Gdynia GCT 0,8 mln TEU, DB Port Szczecin 0,15 mln TEU)[5].
4. Potencjały hubowych terminali kontenerowych w Gdańsku i Gdyni z dużą nadwyżką i to na wiele lat zaspokajają potrzeby Polski i potrzeby tranzytu kontenerów przez Polskę, do i z krajów Europy środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Austria). Znaczenie tych terminali będzie rosło w wyniku strukturalnych zmian geopolitycznych ( konsekwencje wojny w Ukrainie i prawdopodobne wejście tego kraju do UE, rozwój lądowej części jedwabnego szlaku). Te przyszłe zdarzenia i procesy w bardzo niewielkim stopniu dotyczyć będą GTK.
5. Opinie środowisk naukowych w Polsce w sprawie sensowności budowy GTK w Świnoujściu od lat są podzielone. Najbardziej pozytywne opinie w tym zakresie wyrażali naukowcy z uczelni szczecińskich[6].
Analiza Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie wykonana w 2018 roku na zlecenie ZMPSiŚ[7] oparta była na bardzo optymistycznych założeniach, które z perspektywy minionego czasu okazały się w wielu elementach błędne lub przewymiarowane.
Poważne wątpliwości budzą przede wszystkim wyliczenia dotyczące :
· korzyści dla gestorów ładunków z tytułu zmniejszenia kosztów przewozu,
· wpływów z tytułu należności celno-podatkowych,
· korzyści dla mieszkańców oraz gminy z tytułu powstania nowych miejsc
pracy oraz innych korzyści społecznych,
· korzyści dla gminy z tytułu przepływów podatkowych,
· korzyści dla lokalnej gospodarki z tytułu transferów wydatków pracowników.
II. Brak zainteresowania projektem GTK ze strony globalnych operatorów portowych
i armatorów wielkich kontenerowców, co zdaniem niektórych ekspertów oraz wybitnych fachowców w branży kontenerowej skazuje ów projekt na porażkę.
1. Uznanie Morza Bałtyckiego przez alianse żeglugowe jako akwenu peryferyjnego, a gdańskiego terminalu Baltic Hub jako jedynego potrzebnego na Bałtyku terminalu typu hub.
Cameron Thorpe, w ciągu 35 lat prezes zarządzający wielkimi terminalami kontenerowymi na świecie, w tym m.in. London Gateway , w latach 2016-2020 DCT Gdańsk , aktualnie prezes i dyrektor generalny TraPac Holdings, LLC, spółki zarządzającej wiodącymi terminalami kontenerowymi w portach USA Los Angeles i Oakland, w kwietniu 2021 r w wywiadzie , który przeprowadził Robert Przybylski , stwierdził: „Aby dopływać do Bałtyku, trzeba dołożyć do siatki połączeń dodatkowy statek, co kosztuje linię żeglugową ok 20-30 mln euro rocznie. Aby pokryć te wydatki , linia żeglugowa musi być pewna odpowiedniej ilości ładunków, aby uzasadnić wydatek na rozszerzenie serwisu. (…) Stąd nie można liczyć na sukces powielając w innych portach pomysł budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Budując kolejne można uzyskać odwrotny od zamierzonego efekt ucieczki ładunków z Bałtyku, ponieważ to może rozcieńczyć rynek i kanibalizować istniejące przeładunki. Masa krytyczna może zniknąć i bezpośrednie zawinięcia z Azji mogą przestać się armatorom opłacać” i dalej „(…) jeżeli Polska chce osiągnąć masę krytyczną i nowy poziom działalności na tym rynku, jak Rotterdam, czy Hamburg, musi skoncentrować przeładunki kontenerów w jednym miejscu. Próba rozbicia strumieni ładunków często nie jest udana, o czym przekonał się np. Amsterdam[8].
Maciej Ziomek, Partner i Lider zespołu Transport i Infrastruktura E&Y w Polsce, stwierdził: „Realizując szereg analiz z tym związanych, wielokrotnie mieliśmy okazję rozmawiać z inwestorami, którzy wskazują, że możliwość odniesienia sukcesu przez ten projekt ( terminal kontenerowy w porcie zewnętrznym w Gdyni – AS) musi posiadać światowej klasy operatora portowego, który zna ten biznes oraz jest w stanie wpłynąć na wolumeny i ładunki wprowadzane do portu - aby one trafiały do Gdyni a nie do portów konkurencyjnych.”[9]
Projekt terminalu kontenerowego w Świnoujściu mimo 6 lat intensywnej promocji , konferencji, sympozjów itp. nie zainteresował żadnego z globalnych operatorów terminali, czy armatorów dużych i wielkich kontenerowców. Inwestorem będzie konsorcjum DEME Concessions N.V. oraz Qterminals W.L.L.
Firma DEME specjalizuje się w robotach pogłębiarskich oraz budowie morskich konstrukcji technicznych[10]. Qterminals zaś zarządza tylko jednym dużym terminalem kontenerowym w Katarze.
2. Dwóch spośród sześciu armatorów posiadających wielkie kontenerowce, z początkiem 2025 r. zrezygnowało z ich wpływania na Bałtyk. Maersk i Hapag Lloyd przeszły na szybkie serwisy wahadłowe na linii Hamburg- Gdańsk, Bremerhaven-Gdańsk i Wilhelmshaven-Gdańsk (od kilkudziesięciu lat trendy w światowym, morskim transporcie kontenerów kreuje właśnie duński Maersk).
&

MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE
GINEKOLOG - POŁOŻNIK
dr n. med. Marek Adam Brzuchalski
specjalista balneologii i medycyny fizykalnej
lekarz medycyny estetycznej
ul. Z. Herberta 6 / 4
Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695
GABINET NEUROLOGICZNY
Małgorzata Frąckowiak
przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego
poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),
środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )
Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu
Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c
piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 602 158 940
COLOR DOPPLER
gabinet internistyczny
ul. MAŁOPOLSKA 51
rejestracja telefoniczna
od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00
tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63
specjalista chorób wewnętrznych
Marek Borowski
USG SERCA z kolorowym Dopplerem,
Holter - EKG (24 h),
USG jamy brzusznej,
prostaty, jąder, tarczycy
USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem
lekarz medycyny pracy
spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii
M. Krystyna Wasilewska - Zużałek
Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19
Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17
Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20
CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:
NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE
-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia
EKG - choroby serca, stawów, kręgosłupa
Rejestracja telefoniczna
GABINET GASTROENTEROLOGICZNY
Anna Popiela-Schiller
Gastroenterolog
Specjalista Chorób Wewnętrznych
Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7
Rejestracja telefoniczna
+48 501 070 827
Ernest Pyrkosz
ORTOPEDA
- profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
- wady postawy
- zespoły bólowe narządów ruchu
- leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
- badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży
Świnoujście, ul. Piastowska 60
wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00
Rejestracja telefoniczna 606 387 618
specjalista ginekolog-położnik
Maria Czajkowska
USG 4D położniczo- ginekologiczne
certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego
przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00
ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)
rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51
RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch
· porady prawne, reprezentacja przed sądami,
· spadki, podział majątku
· wspólnoty mieszkaniowe, nieruchomości,
· mediacje
Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2
(wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)
kontakt po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 91 321 93 30, 605 426 340
e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl
Drewno kominkowe i opałowe
tel. 693 399 346, 91 418 82 68
