WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

26.10.2021 8:49

ELEKTRYCZNE „BIELIKI”

Uważam za konieczne, by władze miasta podjęły działania na rzecz modernizacji promów typu „bielik”, czyli wymiany bardzo kosztownych w eksploatacji głównych napędów hydraulicznych na napędy elektryczne. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana byłaby z baterii, doładowywanych w czasie postoju promu przy nabrzeżu przez wykorzystanie systemu szybkiego ładowania współpracującego z systemem automatycznego cumowania promu.

 

Gdy w połowie lat 90 ub. wieku otrzymałem do zaopiniowania projekt wstępny promów typu „bielik”(opiniowałem część dotyczącą kadłuba i napędu głównego a mgr inż Ryszard Piotrowski część dotyczącą systemów siłownianych i ogólnokrętowych oraz maszyn i urządzeń pomocniczych) swoją opinię zakończyłem stwierdzeniem, że gdyby ów projekt przedstawił na egzaminie końcowym uczeń technikum okrętowego, to otrzymałby ocenę niedostateczną. Za projekt, budowę, odbiór ze stoczni i przekazanie promu Żegludze Świnoujskiej w imieniu Miasta jako inwestor zastępczy odpowiadało Biuro Rachunkowe Pronet. Projekt wstępny nie spełniał bardzo wielu wymogów klasyfikacyjnych (Przepisy PRS). Usunęliśmy ogromną ilość błędów, jednak o zmianie konfiguracji instalacji hydraulicznej oraz zwiększeniu mocy i rodzaju głównego napędu statku na DE, czy o zmianach w architekturze pokładu w ogóle nie chciano z nami dyskutować. Promy zbudowano z napędem spalinowo-hydraulicznym z wąskim pokładem samochodowym. Dodatkowo „bieliki” przeszły tylko skrócone próby zdawcze, co w pierwszych latach skutkowało „twardymi” cumowaniami. Specjaliści, w ramach gwarancji, nie potrafili usunąć przyczyn tych niebezpiecznych zdarzeń. Dopiero powołany przez Dyrektora ŻŚ zespół (niżej podpisany i mgr inż. nawigator Roman Widurski) opracował program prób promu w ruchu, przeprowadził próby na Zalewie Szczecińskim ( BielikIV , w obecności przedstawicieli SSR Gryfia, PRS i Urzędu Morskiego) i dokonał analizy ich wyników. Na tej podstawie usunięto błędy w oprogramowaniu systemu zarządzania napędem na wszystkich „bielikach’.

To, że promy typu „bielik” ze względu na zastosowane rozwiązanie napędu głównego są statkami nie tylko drogimi w eksploatacji, ale i mało bezpiecznymi wiedzą od dawna zarówno pracownicy ŻŚ, jak i ich przełożeni. Informacje o tym pochodziły m.in. od instytucji czuwających nad bezpieczeństwem żeglugi . Każdorazowo po zaistnieniu wypadku morskiego (promy typu „bielik” zaliczyły ich kilka) jest on analizowany przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich, a raport publikowany w Internecie. Poniżej przedstawiam wyciąg z raportu z 2019 roku.

RAPORT KOŃCOWY 03/19 www.pkbwm.gov.pl 18 5.1. Uwaga dotycząca układu napędowego promu. W czasie prowadzonego badania Komisja zwróciła uwagę na ryzyko związane z możliwą awarią układu napędowego promu. Napęd główny promu jest hydrauliczny. Silnik główny napędza pompy hydrauliczne, które wytwarzają ciśnienie oleju do napędu silników hydraulicznych pędników na dziobie i rufie oraz większości urządzeń na promie. Taka konfiguracja zawiera bardzo wiele węży hydraulicznych i ich połączeń, których szczelność nie zawsze jest łatwa do zachowania. Jakiekolwiek poważne rozszczelnienie tego układu (pęknięcia węża) powoduje: wyciek oleju, utratę napędu, konieczność zatrzymania silników i brak możliwości manewrowania promem. Biorąc pod uwagę fakt, że prom może przyjąć na pokład 500 pasażerów oraz około 30 samochodów, tego rodzaju awaria staje się bardzo poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa przewożonych ludzi. Komisja uważa, że bardziej właściwym dla tego promu ze względu na bezpieczeństwo byłby napęd elektryczny. „

Modernizacja promu to zadanie bardzo złożone, wymagające wiedzy i doświadczenia zawodowego osób zaangażowanych w projekt. Dotychczasowe doświadczenia z budową, czy modernizacją świnoujskich promów nie napawają zbytnim optymizmem. Sprawy z nimi związane często traktowane były przez samorządowców delikatnie mówiąc z małą uwagą, lub ślepą wiarą w kompetencje ekspertów i urzędników, co skutkowało podejmowaniem błędnych decyzji lub nie podejmowaniem ich wcale. Może tym razem uda się wykonać to zadanie szybko i profesjonalnie. Cdn.

 

Andrzej Sokołowski

 

 

 

zdjecie
KOMENTARZE
➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰ - ┌∩┐(◕_◕)┌∩┐
2021-10-26 13:33:03  |  IP: 78.10.206.*
A prąd pewnie z gniazdka elektrycznego, a nie z elektrowni węglowej.
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

·       porady prawne, reprezentacja przed sądami,

·       spadki, podział majątku

·       wspólnoty mieszkaniowe, nieruchomości,

·       mediacje

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2

(wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340   

   e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

 

 

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski