26.10.2021 8:49
ELEKTRYCZNE „BIELIKI”
Uważam za konieczne, by władze miasta podjęły działania na rzecz modernizacji promów typu „bielik”, czyli wymiany bardzo kosztownych w eksploatacji głównych napędów hydraulicznych na napędy elektryczne. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana byłaby z baterii, doładowywanych w czasie postoju promu przy nabrzeżu przez wykorzystanie systemu szybkiego ładowania współpracującego z systemem automatycznego cumowania promu.
Gdy w połowie lat 90 ub. wieku otrzymałem do zaopiniowania projekt wstępny promów typu „bielik”(opiniowałem część dotyczącą kadłuba i napędu głównego a mgr inż Ryszard Piotrowski część dotyczącą systemów siłownianych i ogólnokrętowych oraz maszyn i urządzeń pomocniczych) swoją opinię zakończyłem stwierdzeniem, że gdyby ów projekt przedstawił na egzaminie końcowym uczeń technikum okrętowego, to otrzymałby ocenę niedostateczną. Za projekt, budowę, odbiór ze stoczni i przekazanie promu Żegludze Świnoujskiej w imieniu Miasta jako inwestor zastępczy odpowiadało Biuro Rachunkowe Pronet. Projekt wstępny nie spełniał bardzo wielu wymogów klasyfikacyjnych (Przepisy PRS). Usunęliśmy ogromną ilość błędów, jednak o zmianie konfiguracji instalacji hydraulicznej oraz zwiększeniu mocy i rodzaju głównego napędu statku na DE, czy o zmianach w architekturze pokładu w ogóle nie chciano z nami dyskutować. Promy zbudowano z napędem spalinowo-hydraulicznym z wąskim pokładem samochodowym. Dodatkowo „bieliki” przeszły tylko skrócone próby zdawcze, co w pierwszych latach skutkowało „twardymi” cumowaniami. Specjaliści, w ramach gwarancji, nie potrafili usunąć przyczyn tych niebezpiecznych zdarzeń. Dopiero powołany przez Dyrektora ŻŚ zespół (niżej podpisany i mgr inż. nawigator Roman Widurski) opracował program prób promu w ruchu, przeprowadził próby na Zalewie Szczecińskim ( BielikIV , w obecności przedstawicieli SSR Gryfia, PRS i Urzędu Morskiego) i dokonał analizy ich wyników. Na tej podstawie usunięto błędy w oprogramowaniu systemu zarządzania napędem na wszystkich „bielikach’.
To, że promy typu „bielik” ze względu na zastosowane rozwiązanie napędu głównego są statkami nie tylko drogimi w eksploatacji, ale i mało bezpiecznymi wiedzą od dawna zarówno pracownicy ŻŚ, jak i ich przełożeni. Informacje o tym pochodziły m.in. od instytucji czuwających nad bezpieczeństwem żeglugi . Każdorazowo po zaistnieniu wypadku morskiego (promy typu „bielik” zaliczyły ich kilka) jest on analizowany przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich, a raport publikowany w Internecie. Poniżej przedstawiam wyciąg z raportu z 2019 roku.
„RAPORT KOŃCOWY 03/19 www.pkbwm.gov.pl 18 5.1. Uwaga dotycząca układu napędowego promu. W czasie prowadzonego badania Komisja zwróciła uwagę na ryzyko związane z możliwą awarią układu napędowego promu. Napęd główny promu jest hydrauliczny. Silnik główny napędza pompy hydrauliczne, które wytwarzają ciśnienie oleju do napędu silników hydraulicznych pędników na dziobie i rufie oraz większości urządzeń na promie. Taka konfiguracja zawiera bardzo wiele węży hydraulicznych i ich połączeń, których szczelność nie zawsze jest łatwa do zachowania. Jakiekolwiek poważne rozszczelnienie tego układu (pęknięcia węża) powoduje: wyciek oleju, utratę napędu, konieczność zatrzymania silników i brak możliwości manewrowania promem. Biorąc pod uwagę fakt, że prom może przyjąć na pokład 500 pasażerów oraz około 30 samochodów, tego rodzaju awaria staje się bardzo poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa przewożonych ludzi. Komisja uważa, że bardziej właściwym dla tego promu ze względu na bezpieczeństwo byłby napęd elektryczny. „
Modernizacja promu to zadanie bardzo złożone, wymagające wiedzy i doświadczenia zawodowego osób zaangażowanych w projekt. Dotychczasowe doświadczenia z budową, czy modernizacją świnoujskich promów nie napawają zbytnim optymizmem. Sprawy z nimi związane często traktowane były przez samorządowców delikatnie mówiąc z małą uwagą, lub ślepą wiarą w kompetencje ekspertów i urzędników, co skutkowało podejmowaniem błędnych decyzji lub nie podejmowaniem ich wcale. Może tym razem uda się wykonać to zadanie szybko i profesjonalnie. Cdn.
Andrzej Sokołowski
![]() |

MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE
GINEKOLOG - POŁOŻNIK
dr n. med. Marek Adam Brzuchalski
specjalista balneologii i medycyny fizykalnej
lekarz medycyny estetycznej
ul. Z. Herberta 6 / 4
Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695
GABINET NEUROLOGICZNY
Małgorzata Frąckowiak
przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego
poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),
środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )
Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu
Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c
piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 602 158 940
COLOR DOPPLER
gabinet internistyczny
ul. MAŁOPOLSKA 51
rejestracja telefoniczna
od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00
tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63
specjalista chorób wewnętrznych
Marek Borowski
USG SERCA z kolorowym Dopplerem,
Holter - EKG (24 h),
USG jamy brzusznej,
prostaty, jąder, tarczycy
USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem
lekarz medycyny pracy
spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii
M. Krystyna Wasilewska - Zużałek
Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19
Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17
Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20
CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:
NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE
-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia
EKG - choroby serca, stawów, kręgosłupa
Rejestracja telefoniczna
GABINET GASTROENTEROLOGICZNY
Anna Popiela-Schiller
Gastroenterolog
Specjalista Chorób Wewnętrznych
Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7
Rejestracja telefoniczna
+48 501 070 827
Ernest Pyrkosz
ORTOPEDA
- profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
- wady postawy
- zespoły bólowe narządów ruchu
- leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
- badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży
Świnoujście, ul. Piastowska 60
wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00
Rejestracja telefoniczna 606 387 618
specjalista ginekolog-położnik
Maria Czajkowska
USG 4D położniczo- ginekologiczne
certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego
przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00
ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)
rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51
RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch
· porady prawne, reprezentacja przed sądami,
· spadki, podział majątku
· wspólnoty mieszkaniowe, nieruchomości,
· mediacje
Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2
(wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)
kontakt po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 91 321 93 30, 605 426 340
e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl
Drewno kominkowe i opałowe
tel. 693 399 346, 91 418 82 68
