WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

30.03.2017 0:28

Turystyka a terminal kontenerowy

Nadejdzie proces nieodwracalny?

W hotelu Interferie Medical SPA w środę 29 marca z udziałem około 60 osób odbyło się 3,5 godzinne zamknięte spotkanie na temat budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu na Warszowie w zderzeniu z turystyka. Organizatorem była Świnoujska Organizacja Turystyczna. Spotkanie w zasadzie niewiele wyjaśniło bowiem przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) zasłaniali się brakiem konkretów i oczekiwaniem na opracowanie koncepcji, a Paweł Krekora - przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie zaprezentował druzgocących argumentów za terminalem i nie należał do grona najlepiej poinformowanych. Na zadane pytanie czy przewidziana jest specustawa w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu nie padła odpowiedź. Jak powiedział w kuluarach spotkania w czasie krótkiej przerwy jeden z jego uczestników - „Teraz jak mówią jest brak konkretów, a za chwilę jak one zostaną przedstawione to będzie już za późno” .

 

W spotkaniu w gronie prezydialnym osób odpowiadających na pytania zasiedli m.in. Jan Cichocki wiceprezes ds Rozwoju ZMPSiŚ i Marek Trojnar z Rozwoju Portu ZMPSiŚ, Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Paweł Krekora - przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej , niezależny menadżer Rafał Zahorski , Jan Magda, przewodniczący Rady Miejskiej w Międzyzdrojach, świnoujski prezydent oraz dwóch szczecińskich naukowców. Spotkanie podzielono na części. W pierwszej prezydent Żmurkiewicz zaprezentował w zarysie Strategię Miasta do 2020 r mówiąc o turystyce i gospodarce morskiej. W drugiej prezentację „Prawobrzeże dziś” przedstawił Dariusz Krzywda.

Trzecia część to prezentacja P. Krekora z MGMiŻŚ „Terminal kontenerowy w portach morskich a turystyka” w której prelegent starał się przekonać że symbioza terminalu z turystyka jest jak najbardziej możliwa. Przywoływał najogólniej przykłady Gdańska, Barcelony, Valencii. Przy okazji poinformował że port kontenerowy Gdański z 1,3 mln TEU rozbudowano perspektywicznie do 3 mln TEU i to nie wpłynęło na zmniejszenie liczby turystów, która tam sukcesywnie wzrasta. Jak z przekonaniem zaznaczał „Istnieją przykłady obiektów w postaci terminali kontenerowych,które nie wpłynęły negatywnie na funkcjonowanie turystyki”.

Kolejna część spotkania to prezentacja szefa ŚOT Piotra Piwowarczyka, który uprzedził, że jest sceptykiem co do możliwości pogodzenia terminalu kontenerowego z turystyką. W swoim wystąpieniu mówił o alternatywie dla terminalu na Prawobrzeżu o tym , że ta dzielnica od zarania dziejów była turystyczna, a dopiero mówienie o Prawobrzeżu, że to obszar przemysłowy wyrobił niesłuszne przekonanie, że tak właśnie jest. Piwowarczyk zaznaczał, że każdy metr plaży jest bezcenny, mówił o cennych siedliskach przyrodniczych i o tym , że jeśli to zabetonujemy to będzie to proces nieodwracalny. Natomiast jego zdaniem można tam stawiając na turystykę, innowacyjne pomysły polegające na stworzeniu Zielonego Kurortu i jest to wizjonerstwo... ale turystyka to też gospodarka.

- Jesteśmy patriotami, którzy nie są ruskimi agentami i którzy mają całkowicie inną wizję. Mam - nadzieję, że będziecie szanować nasza opinię – kończył swoją wypowiedź Piwowarczyk przytaczając jeszcze wypowiedź premier Beaty Szydło - „Chcemy stworzyć ekosystem innowacyjności” .

Kolejna część spotkania polegała na pytaniach moderatora do gości z umownego stołu prezydialnego. Na zadane pytanie „Co z tego będzie miało miasto?” odpowiadał jako pierwszy prezydent Żmurkiewicz...nie udzielając żadnej rzeczowej odpowiedzi. Wiceprezes ZMPSiŚ J. Cichocki z kolei podkreślał , że terminal to etap koncepcyjny.

- Nie mogę powiedzieć niczego konkretnego. Proszę nie traktować liczb jako wiążących – mówił Cichocki. W swej odpowiedzi zaznaczał, że miasto będzie miało może 700 miejsc pracy i podatki od nieruchomości nieśmiało mówiąc o „milionach”. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ubiegłym roku wspominano o kwocie 600 tysięcy złotych i 200 miejscach pracy.

- Nie chcę być gołosłowny, kiedy dopiero powstaje koncepcja – zastrzegał się Cichocki.

Padło też pytanie, dla kogo ma być konkurencyjny świnoujski terminal kontenerowy. Odpowiedział na to P. Krekora mówiąc, że porty są ważne i wpływy do budżetu też, wspomniał o wadze tej inwestycji dla Czechów i Słowaków i że nie będzie to zagrażać Gdańskowi.

Przewodniczący J. Magda pytany jakie terminal ma znaczenie dla Międzyzdrojów wyraził obawy o nadmierne natężenie ruchu samochodowego i kolejowego przechodzącego przez Międzyzdroje. Zastanawiał się czy wystarczy dwupasmówka i mówił, że port kontenerowy można przecież wybudować w innym miejscu.

Najbardziej rzeczowo wypowiadał się menadżer Rafał Zahorski. Stwierdził, że przy terminalu w Gdańsku i teraz w Gdyni nie widzi szans na trzeci terminal. Brak jest u nas połączeń infrastrukturalnych, a ładunki nas pomijają tak, ze nawet Poznań jest zaopatrzony z kierunku Hamburga lub Gdańska.

- Najpierw muszą zrobić linię kolejową i żeglowną Odrę oraz S3, a potem dopiero terminal kontenerowy. W obecnym stanie infrastruktury zejdźmy na ziemię , planujmy realnie, a nie wirtualnie - podkreślał m.in. Zahorski

O tym , że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest niezbędny zapewniał M. Trojnar z ZMPSiŚ. Zaznaczał, że nie ma na co czekać, bowiem „terminal jest kołem zamachowym” .

Ostatnia część spotkania to pytania od jego uczestników. Między innymi pytano jak część terminalu będzie na wodzie a ile na lądzie wspominając, że wcześniej mówiono o 70 % na wodzie.

- Nie potrafię odpowiedzieć. Nigdy nie mówiłem , że 70 % będzie na wodzie. Naszym zadaniem jest maksymalne usytuowanie terminalu na wodzie , na zalądowionym obszarze, a zaplecze logistyczne na ladzie – odpowiadał M. Trojnar.

Świnoujski rybak i armator mówił o tym , że zabrano im przy budowie terminalu LNG część akwenu rybackiego.

- To nieprawda tam łowił jeden może dwóch rybaków i to nielegalnie – zauważył dyrektor A. Borowiec.

- Tam się nie odbywało żadne kłusownictwo – oponował mocno rybak i armator.

- Jest to zabranie łowisk i tarlisk śledzia - wykrzykiwał radny Kazimierz Nowicki, zarzucając dyrektorowi Borowcowi kłamstwo.

Do tej pory równomiernie rozwijała się gospodarka morska i turystyka, a teraz terminal to zachwieje mówił m.in. Andrzej Szczrdry. Dopytywał, czy inwestycja jest warta oddania ok. 1,5 km przepięknej plaży i potwornej ingerencji w środowisko, ale na to nie dało się usłyszeć sensownej odpowiedzi. Podobnie rzecz się miała z pytaniem radnego Stanisława Bartkowiaka - kto kiedy i za ile opracuje analizę wpływu terminalu na życie społeczno-gospodarcze miasta, na funkcjonowanie mieszkańców Warszowa, hałas. Z drugiej strony odpowiadano, że hałas owszem jest, ale takie opracowanie będzie przygotowywane od momentu kiedy zagadnienia będą skonkretyzowane, czyli po uzyskaniu koncepcji.

Więcej w papierowym wydaniu gazety.

zdjeciezdjeciezdjecie
KOMENTARZE
mieszkanka przeciwniczka - Szanowny "mieszkańcu Warszowa"
2017-04-03 15:17:12  |  IP: 92.42.116.*
Proszę nie mydlić oczu, że jest pan stąd. Nigdy żaden z mieszkańców Warszowa, który poważnie myśli o mieszkaniu tutaj, nie zgodzi się na degradację dzielnicy, dróg, na hałas, kurz i zakorkowaną trasę do Szczecina.
mieszkaniec Warszowa - Wszyscy mieszkańcy Świnoujścia są ZA
2017-03-31 15:30:36  |  IP: 78.133.254.*
do : przeciwniczka kontenerów na Warszowie - tymczasem w Gdańsku, Myślałem że nie napiszę tego, a jednak poziom czytania ze zrozumieniem "przeciwniczko kontenerów jest niski bliski dna lub niżej". Plany portu w tym temacie obejmują przeładunki MASOWE ( wiesz co to przeładunki masowe ? - to węgiel , ruda zboża itp. )
przeciwniczka kontenerów na Warszowie - tymczasem w Gdańsku
2017-03-31 10:32:53  |  IP: 92.42.116.*
W portalumorskim piszą: We wtorek, 28 marca 2017 r. Port Gdańsk odwiedził minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W spotkaniu uczestniczył także wojewoda pomorski Dariusz Drelich. Na spotkaniu z Ministrem Zarząd ZMPG SA zaprezentował plan rozwoju portu. Obejmuje on m.in. rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, czyli utworzenie Portu Centralnego. W planach jest także budowa nowego terminalu Ro-Ro w Porcie Zewnętrznym. Oba projekty, jak zaznaczył na spotkaniu prezes zarządu ZMPG SA Łukasz Greinke, to odpowiedź na coraz szybszy wzrost międzynarodowej wymiany handlowej, w której rola Portu Gdańsk, zwłaszcza w zakresie obsługi rynku Europy Środkowo-Wschodniej, bezsprzecznie rośnie. Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie w porcie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk. Port Centralny ma również stanowić bazę infrastrukturalną, która pozwoli na dalszy rozwój funkcji dystrybucyjnych portu dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Przewiduje powstanie terminali wyposażonych w zaplecze magazynowo-składowe z dostępem do nowoczesnej infrastruktury lądowej - dróg i torów kolejowych zapewniających pełną przepustowość do i z portu w oparciu o główną oś połączeń lądowych Polski. Jak podkreślał Minister Gróbarczyk, inwestycja będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego, w opinii Ministra, jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe.
max - porty
2017-03-30 19:21:00  |  IP: 88.156.233.*
Blisko 30 lat od upadku PRLu a u nas nadal obowiązują zasady jak za komuny. Każdy pomysł Najdroższego Przywódcy oraz Jedynej Słusznej Partii przez wielu jest traktowany jako nakaz realizacji. Bezmyślność decydentów, brak merytorycznego przygotowania i unikanie dyskusji, traktowanie suwerena jak motłochu. Określanie jeszcze nawet nie koncepcji a jedynie pomysłów jako "ważnych dla racji stanu" i tym podobne brednie słyszymy coraz częściej. Zbyt często. W przypadku terminala kontenerowego wyraźnie brak argumentów za jego budową, więc słyszymy wyłącznie prostacką propagandę. Wystarczy się spytać co o tym sądzą studenci z kierunków transportu i portów morskich- osoby o wiele bardziej kompetentne od tzw. ekspertów, którzy za godziwą kasę mają wykonać opracowania potwierdzające wolę Najdroższego Przywódcy. W sytuacji gdy ładunki z Dalekiego Wschodu przejmują porty Adriatyku (Koper, Wenecja) skąd do terminali lądowych trafiają koleją, gdy nowiutki terminal kontenerowy w Wilhelmshaven (otwarty w 09.2012 o zdolności 2,7 mln TEU) nie może przekroczyć 20% projektowej zdolności, gdy mamy w Polsce wielkie terminale w Trójmieście (oznacza to, że pisowcy organizują walkę z Gdańskiem) ze znakomitymi połączeniami drogowymi i kolejowymi z lądowym zapleczem, optowanie za terminalem kontenerowym na obszarze dzisiejszych plaż, w mieście do którego jest problemem dojechać, ale które jest uznanym w tej części Europy miejscem dla wypoczynku, nie można nazwać inaczej jak SABOTAŻEM. Zapominamy, że za budowę toru podejściowego, jego utrzymanie, za budowę infrastruktury drogowej i kolejowej łączącej terminal z siecią krajowych odpowiada państwo. To koszt około 2 miliardów złotych na dzień dobry. Jeśli chiński inwestor zbuduje infrastrukturę terminalu a następnie splajtuje z braku odpowiednie ilości ładunków , to zostaniemy z betonowymi wielkimi placami. O plaży będzie można tylko pomarzyć. Odnośnie zatrudnienia. W największym w Polsce terminalu DCT w Gdańsku jest zatrudnionych 247 osób. (terminal o zdolności przeładunkowej już około 3 mln TEU).
mieszkaniec Warszowa - Wszyscy mieszkańcy Świnoujścia są ZA
2017-03-30 13:47:32  |  IP: 78.133.254.*
Pan Zahorski to Radca gospodarczy ambasady Belgii w RP , dlaczego ma być za budową konkurencyjnego dla Antwerpii portu w Polsce ?
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

·       porady prawne, reprezentacja przed sądami,

·       spadki, podział majątku

·       wspólnoty mieszkaniowe, nieruchomości,

·       mediacje

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2

(wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340   

   e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

 

 

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski