WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

18.02.2013 6:52

PÓŁEKSPRESOWA DROGA S3

Pod koniec ubiegłego wieku, gdy dojrzewała wizja „morskiej autostrady” łączącej Skandynawię ze Świnoujściem, w wystąpieniach polityków, w mediach, w opracowaniach naukowych pojawiały się liczne głosy o konieczności zbudowania autostrady A3 łączącej Świnoujście z południową granicą państwa. Poparcie dla projektu było ogromne, w efekcie rząd podjął konkretne decyzje. W 2001 roku ze względu na przewidywaną przez ekspertów zbyt małą liczbę pojazdów mających korzystać z tej drogi w ciągu doby, obniżono jej kategorię z autostrady na drogę ekspresową. W kwietniu 2004 roku podpisano międzyregionalne porozumienie dotyczące budowy Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (Inicjatywa CETC). W wyniku zorganizowanych działań wielu ludzi, wielu organizacji, budowa ekspresówki stała się faktem.

Wydawać by się mogło, że gdy temat drogi S3 stał się wiodącym na morskich sejmikach, konferencjach portowych i wielu innych spotkaniach, gdy zajmują się nim poważne osoby: parlamentarzyści, samorządowcy, naukowcy, to można oczekiwać racjonalnych, głęboko przemyślanych decyzji. Można oczekiwać pragmatycznego podejścia do tematu. Mimo oczywistych faktów wynikających ze strategii rozwoju portów, w tym głównie rozbudowy terminalu promowego o kolejne stanowiska, mimo sygnałów jakie płynęły ze strony tych dla których matematyka, ekonomia i bezpieczeństwo są o wiele ważniejsze od wszechobecnego politykierstwa, przyjęto rozwiązanie nie spełniające oczekiwań. Projekt drogi ekspresowej S3 na pierwszym, północnym 30 kilometrowym odcinku został okrojony. Od Świnoujścia do węzła Parłówko, a konkretnie do obwodnicy Troszyna droga ma pozostać dwupasmowa. Nie muszę tłumaczyć jak negatywnie wpłynie to na płynność przemieszczania się pojazdów do i ze Świnoujścia- szczególnie latem. Nawet dzisiaj gdy ilość tirów obsługiwanych przez terminal promowy ledwie przekracza połowę jego możliwości przeładunkowych zatory na S3 nie są wcale rzadkością.

    Ciekawostką sprzed kilkunastu laty, gdy przyjmowano projekt budowy drogi ekspresowej jest to, że zachodniopomorscy politycy i powołani przez państwowe urzędy eksperci w ogóle nie chcieli dostrzec problemu w spodziewanym wzroście natężenia ruchu na liniach promowych do Ystad i Trelleborga, a także powstania nowej linii do Kłajpedy, o której akurat w latach 2003- 2004 było bardzo głośno. Ku zaskoczeniu użytkowników „trójki”, za „wąskie gardło” północnego odcinka uznano jedynie węzeł Parłówko, gdzie krzyżuje się droga S3 z drogą nr 107 do Kamienia Pomorskiego oraz drogą nr 108 do miasta Płoty. Wydaje się, że politycy w ogóle nie zdają sobie sprawy z tego, że wąski, dwupasmowy odcinek Świnoujście- węzeł Parłówko może stać się przeszkodą nie do pokonania w staraniach o Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy (CETC). Świadczy o tym trwający w najlepsze lobbing. W informacji jaką w styczniu br. zamieszczono na portalu Gazeta.pl Szczecin, czytamy: „Marszałek województwa wierzy, że większe masy towarowe przewożone drogą S3 (czyli w nomenklaturze europejskiej trasą E-65) spowodują wzrost znaczenia zachodniopomorskich portów, dlatego inicjatywa CETC- Route 65 będzie kontynuowana i dlatego tworzone jest Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej, które nadal ma lobbować za rozwojem tego korytarza”. Bez komentarza.

Więcej w papierowym wydaniu gazety.


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl