Foto: BIK
Chodzi o kwartał w rejonie ulic Piłsudskiego, Hołdu Pruskiego Szopena, Narutowicza, który objęty jest Lokalnym Programem Rewitalizacji Miasta. To tu znajduje się najwięcej starych, zabytkowych kamienic i innych obiektów. Dzięki LPRM już wkrótce wiele z nich odzyska swój dawny blask.
Szkoła przez ostatni rok szkolny brała udział w programie edukacyjnym w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Świnoujście. Wybór placówki nie był przypadkowy, ponieważ szkoła znajduje się właśnie w kwartale objętym tym programem.; a sam jej budynek jest zabytkiem, ma już ponad 100 lat. Projekt obejmował m.in. spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy zawodowo i emocjonalnie związani są z naszym miastem. Na przykład klasy IV przygotowując się do zrobienia przewodnika po zabytkach Świnoujścia wysłuchały opowieści na ten temat Wrzesława Mechły, przewodnika i autora książek o naszym mieście i regionie. Z kolei klasy V poznały tajniki architektury dzięki warsztatom przygotowanym przez architektki z Urzędu Miasta Joannę Dąbrowską i Iwonę Dziekońską. Taka wiedza pomogła dzieciom w przygotowaniu projektów (plansz) z nowym atrakcyjnym przeznaczeniem niezagospodarowanych miejsc w okolicy. O fotografowaniu plenerów opowiadali im Sławomir Ryfczyński i Krystian Papski. Z kolei najmłodsi uczniowie wzięli udział w plenerze malarskim pt. „Mój dom, moje podwórko”.
- Chcieliśmy, aby poprzez udział w tym projekcie nasze dzieci stały się wrażliwe na wartości kulturowe i przyrodnicze obszaru objętego rewitalizacją w ramach LPR – mówi Ewa Kręczyńska-Pędziwiatr, dyrektorka SP nr 1. – Poznali historię dzielnicy, w której mieszkają i w której znajduje się ich szkoła. Dzięki takim zajęciom budujemy naszą lokalną tożsamość, patriotyzm, budzimy w dzieciach odpowiedzialność za swoje środowisko, gotowość uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów społecznościowych.
- Budowanie, tworzenie lokalnego patriotyzmu wśród mieszkańców naszego miasta, to podstawa – mówi Joanna Agatowska zastępca prezydenta miasta. – To przecież właśnie te dzieci za kilka czy kilkanaście lat zajmą nasze miejsce i to oni będą budować, rozwijać nasze wspólne miejsce na ziemi, nasza małą ojczyznę, jaką jest dla nas Świnoujście.
Dyrektorka dodaje, że w program zaangażowani byli nie tylko uczniowie i ich wychowawcy, ale także rodzice dzieci, którzy pomagali w odkrywaniu piękna tego miejsca.
W ramach programu, szkoła ogłosiła też konkurs na nazwę tej zabytkowej części miasta. Padały różne propozycje. Do konkursu włączyły się nie tylko dzieci, ale i dorośli mieszkańcy. Ostatecznie wybrano nazwę Parkowa, a to dlatego że ta część miasta otoczona jest Parkiem Zdrojowym. Jako pierwsza nazwę Parkowa zaproponowała mieszkanka Świnoujścia Teresa Błędowska.
Nagrody i wyróżnienia otrzymali:
Klasy I-II
Prace plastyczne: I miejsce – Agata Muraszko (klasa 2c), II miejsce – Jakub Olszewski (klasa 1c), III miejsce Karolina Daśko (klasa 2c)
Wyróżnienia: Marta Przybylska (2b), Paula Harasimowicz (2b), Adrian Kiełczewski (1a), Amelia Makar (1b).
Klasy III
„Mapa naszych korzeni”
I miejsce – klasa 3 c
Wyróżnienia: Klasy 3 a i 3 b, Klasy IV
Folder „Śladami historii”
Wyróżnienia: 4a, 4b, 4c, Klasy V
Makiety „Zmieniamy otoczenie, w którym żyjemy”
Wyróżnienia: Klasy 5a, 5b i 5c, Klasy VI
Konkurs fotograficzny
Wyróżnienia: Sara Konopko (6c), Katarzyna Kaleta (6b), Nikola Podgórska 96b), Marlena Dymowska (6c), Kacper Szczepkowski (6b)
Konkurs literacki: I miejsce – Aleksandra Gawrońska (4c), II miejsce – Oliwia Bizan (5b), III miejsce – Kajetan Górski (4b)
Wyróżnienia: Marta Janiszewska (4b), Angelika Gałka (4b)
Info: BIK© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl