Jako mieszkańcy miasta często jesteśmy biernymi świadkami, ale i poniekąd uczestnikami gry o przestrzeń publiczną miasta, najbardziej eksponowane miejsca, najcenniejsze dla reklamodawców obszary. Wszyscy formalnie deklarujemy troskę o estetykę i ład przestrzenny; jednak tych, którzy na reklamach zarabiają powstrzymuje przed radykalnymi działaniami obawa utraty części dochodów. Z kolei firmy marketingowe widzą w tym działania zmierzające do ograniczenia swobody działalności gospodarczej oraz konkurencji.
Problem ten poruszony został podczas ostatniego posiedzenia Komisji ds. Estetyzacji Miasta. Nie ukrywamy, że i Miasto, z tytułu reklam umieszczanych na terenach administrowanych przez Urząd, zarabia rocznie około 250 tysięcy złotych.
Jednak walka o klienta, tworzy swoisty reklamowy chaos. Dzikie reklamy i kryptoreklamy poważnie ingerują w przestrzeń miejską. I tak naprawdę samorządy, jeżeli chodzi o sytuację prawną, szczególnie na terenach zarządzanych przez prywatnych właścicieli, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, nie mają możliwości ingerencji: kto, gdzie i kiedy reklamę zamieści.Jak podkreśliła prowadząca spotkanie Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska: „ nie chodzi o to, aby reklamę całkowicie wyeliminować- jest to po prostu niemożliwe- lecz o to, aby ją uporządkować, tak, aby była bardziej estetyczna i funkcjonalna”.Dlatego zwracamy się do mieszkańców miasta, aby wzięli udział w publicznej dyskusji na temat funkcji, roli i znaczenia reklamy, oraz kierunków i zasad towarzyszących lokalizacji nośników reklamowych w mieście.
Swoje wnioski można zgłaszać drogą pisemną w formie elektronicznej na adres: estetyzacja@um.swinoujscie.pl i w sposób tradycyjny w BOI.
Interesują nas odpowiedz na pytania:
Jak oceniamy istniejącą obecnie reklamę w przestrzeni publicznej miasta?
Czy powinny funkcjonować w mieście obszary wolne od reklam ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego?
Jakie powinny być przyjęte zasady lokalizacji reklam w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego?
Czy na danej nieruchomości winny być umieszczane reklamy niezwiązane z działalnością gospodarczą w niej prowadzoną?
Czy i w jakich miejscach publicznych powinno być zakazane stosowanie reklam wolnostojących oraz tzw. stacjonarnych oraz ruchomych reklam diodowych i tablic ledowych?
Robert Karelus, rzecznik prasowy prezydenta
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl