WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

03.03.2011 10:24

Reklama – jeśli tak, to jaka?

Rosnąca liczba reklam, nie tylko zresztą w Świnoujściu, staje się kwestią coraz bardziej problematyczną. Miasta zaśmiecane są przez setki szyldów, billboardów, wolno stojących reklam, tzw. tablic ledowych i diodowych. Reklamy potrafią przesłonić zabytkowe kamienice, piękne hotele i pensjonaty. Umieszczane są na najbardziej reprezentacyjnych deptakach, placach i skwerach.

Jako mieszkańcy miasta często jesteśmy biernymi świadkami, ale i poniekąd uczestnikami gry o przestrzeń publiczną miasta, najbardziej eksponowane miejsca, najcenniejsze dla reklamodawców obszary. Wszyscy formalnie deklarujemy troskę o estetykę i ład przestrzenny; jednak tych, którzy na reklamach zarabiają powstrzymuje przed radykalnymi działaniami obawa utraty części dochodów. Z kolei firmy marketingowe widzą w tym działania zmierzające do ograniczenia swobody działalności gospodarczej oraz konkurencji.

Problem ten poruszony został podczas ostatniego posiedzenia Komisji ds. Estetyzacji Miasta. Nie ukrywamy, że i Miasto, z tytułu reklam umieszczanych na terenach administrowanych przez Urząd, zarabia rocznie około 250 tysięcy złotych.

Jednak walka o klienta, tworzy swoisty reklamowy chaos. Dzikie reklamy i kryptoreklamy poważnie ingerują w przestrzeń miejską. I tak naprawdę samorządy, jeżeli chodzi o sytuację prawną, szczególnie na terenach zarządzanych przez prywatnych właścicieli, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, nie mają możliwości ingerencji: kto, gdzie i kiedy reklamę zamieści.Jak podkreśliła prowadząca spotkanie Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska: „ nie chodzi o to, aby reklamę całkowicie wyeliminować- jest to po prostu niemożliwe- lecz o to, aby ją uporządkować, tak, aby była bardziej estetyczna i funkcjonalna”.Dlatego zwracamy się do mieszkańców miasta, aby wzięli udział w publicznej dyskusji na temat funkcji, roli i znaczenia reklamy, oraz kierunków i zasad towarzyszących lokalizacji nośników reklamowych w mieście.

Swoje wnioski można zgłaszać drogą pisemną w formie elektronicznej na adres: estetyzacja@um.swinoujscie.pl i w sposób tradycyjny w BOI.

Interesują nas odpowiedz na pytania:

  1. Jak oceniamy istniejącą obecnie reklamę w przestrzeni publicznej miasta?

  2. Czy powinny funkcjonować w mieście obszary wolne od reklam ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego?

  3. Jakie powinny być przyjęte zasady lokalizacji reklam w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego?

  4. Czy na danej nieruchomości winny być umieszczane reklamy niezwiązane z działalnością gospodarczą w niej prowadzoną?

  5. Czy i w jakich miejscach publicznych powinno być zakazane stosowanie reklam wolnostojących oraz tzw. stacjonarnych oraz ruchomych reklam diodowych i tablic ledowych?

Robert Karelus, rzecznik prasowy prezydenta


 


 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl