WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

17.12.2010 7:35

Kolejne uproszczenia w przekazywaniu 1% podatku na rzecz OPP

1 stycznia 2011 r. rusza kolejna akcja PIT. Podatnicy chcący przekazać swój 1% organizacjom pożytku publicznego będą wpisywali tylko numer KRS i deklarowaną kwotę. Organizacje szybciej otrzymają pieniądze.

Wzorem lat ubiegłych, w czasie trwania przyszłorocznej akcji rozliczeniowej, podatnicy będą mogli zdecydować o przekazaniu 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP). Wystarczy, że terminowo złożą zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym, wypełnią stosowny wniosek oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonają zapłaty podatku.

W zeznaniu podatkowym za 2010 r. wypełnienie wniosku jest prostsze i polega wyłącznie na podaniu numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wybranej OPP oraz wysokości kwoty na jej rzecz.
W konsekwencji podatnicy nie muszą już przytaczać pełnej nazwy OPP, co stanowi dla nich znaczne ułatwienie zważywszy, że niektóre z nazw są długie (wieloczłonowe) i łatwo o popełnienie pomyłki przy ich wpisywaniu w zeznaniu.

Ponadto w przypadku zeznań podatkowych za 2010 r. takich jak PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38
i PIT-39, środki z 1% szybciej trafią na konta OPP. Ich przekazanie rozpocznie się bowiem już w maju i potrwa do końca lipca (w przypadku ww. zeznań za 2009 r. miało to miejsce w lipcu i sierpniu). Związane jest to między innymi ze skróceniem z dwóch miesięcy do jednego, okresu na złożenie korekty zeznania, w której podatnik może zadeklarować 1% na rzecz wybranej OPP oraz
z wprowadzeniem dla wszystkich zeznań jednego terminu na przekazanie środków z 1%.

Tego rodzaju zmiany wprowadziła ustawa 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw.  Dodatkowo ustawa ta:

Zmiany wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają również wysokość zaległości podatkowej, której wystąpienie nie poskutkuje odstąpieniem przez naczelnika urzędu skarbowego od przekazania 1%. Wysokość tej kwoty to 6,60 zł (trzykrotność wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej), czyli kwota, od której zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Dodatkowo zmiany te doprecyzowały kwestie związane z wyborem OPP przez nierezydentów, którzy w związku z opuszczeniem terytorium RP składają zeznanie w trakcie roku podatkowego. Ta grupa podatników będzie mogła dokonywać wyboru OPP z wykazu ogłoszonego za rok poprzedni.

W przyszłym roku skróceniu ulegnie czas na złożenie korekty zeznania podatkowego skutkującego przekazaniem 1% należnego podatku organizacji pożytku publicznego. Zgodnie z nowymi regulacjami wynikającymi z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik będzie miał miesiąc na złożenie takiej korekty zeznania.

Zmiany te powinny przyczynić się do jeszcze lepszego funkcjonowania instytucji 1%. Będzie to jednak możliwe tylko wówczas, gdy wszyscy uczestnicy jednoprocentowego mechanizmu będą świadomi swoich praw oraz obowiązków. Dotyczy to zarówno podatników, którzy muszą pamiętać
o terminowym złożeniu zeznania podatkowego oraz zapłaceniu podatku, a także OPP, które powinny w określonym czasie dopełnić obowiązku zgłoszenia numeru rachunku bankowego i złożyć stosowne sprawozdanie.

Nowe regulacje ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazują konkretne terminy, których dotrzymać muszą OPP oraz właściwe ministerstwa:

Ważne:

Od 15 marca do 31 lipca 2011 r. numery rachunków bankowych nie podlegają zmianie, chyba, że zmiana nastąpiła z przyczyn niezależnych od OPP. Jeżeli w tym okresie nastąpi zmiana z winy OPP naczelnik urzędu skarbowego odstąpi od przekazania zadeklarowanych przez podatników pieniędzy.

Małgorzata Brzoza

Rzecznik Prasowy

Izby Skarbowej w Szczecinie

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl