16 marca 1863 r. otwarto połączenie kolejowe Berlin-Pasewalk-Züssow-Stralsund. Późniejsze działania kupców z wyspy Uznam doprowadziły do tego, że 11 grudnia 1874 r. Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe (niem. Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft) uzyskało koncesję na budowę odnogi tej linii do Świnoujścia, którą oddano do eksploatacji 15 maja 1876 r., była to linia jednotorowa o długości 37,67 km. W 1892 roku wprowadzono letnie połączenie pośpieszne z Berlina do Świnoujścia. W lipcu 1908 r. oddano do użytku drugi tor linii, zwiększając jednocześnie prędkość maksymalną do 100 km/h, przejazd z Berlina do Świnoujścia zajmował około 3,5 godziny. 28 kwietnia 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie wysadziły przęsło mostu w Karnin i dopiero po wojnie komendantura radziecka kazała odbudować linię do Karnin, która potem służyła wojskom radzieckim do wywozu dóbr z wyspy Uznam. W roku 1947 rozpoczęto rozbiórkę linii od Karnin do Świnoujścia, pod koniec 1948 r. pozostały już tylko puste nasypy oraz budynki stacyjne. Również w 1948 r. zaczęto rozbierać odcinek od Ducherow do mostu w Karnin, a w latach 1952-53, zdemontowano częściowo most w Karnin, pozostawiając jedynie część podnoszoną, która istnieje do dziś. Niektóre części mostu posłużyły do odbudowy mostu w Kostrzynie.
Rzecznik prasowy prezydenta miasta/r.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl