WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Wizualizacja ZMPSiŚ

26.03.2024 9:02

TERMINAL – TROCHĘ STATYSTYKI

Zadziwia mnie łatwość z jaką wiceminister Arkadiusz Marchewka wchodzi w temacie terminala kontenerowego w Świnoujściu w propagandowe buty swojego poprzednika Marka Gróbarczyka. To nie jest tak, że znawcy tematu, fachowcy w dziedzinie morskiego transportu od lat wieszczą powodzenie dla tego projektu. Wręcz przeciwnie, budzi on zdziwienie, a wielu określa go wprost jako megalomanię polityków partii rządzącej.

 

W 2004 roku uznana , niezależna firma doradcza ds. żeglugi oceanicznej Ocean Shipping Consultans na podstawie przeprowadzenia badań rynku prognozowała, że porty bałtyckie mogą oczekiwać 6-procentowego wzrostu przeładunków kontenerów i w 2012 obrót ten ma osiągnąć 12 milionów TEU. Obawiam się, że doradcy ministra opierają się na tej właśnie super optymistycznej prognozie, która absolutnie się nie sprawdziła. Przeszło 10 lat później , w 2023 roku dziesięć największych portów na Morzu Bałtyckim przeładowało łącznie 8,4 mln TEU.(!!!) z tego polskie terminale prawie 3 mln TEU.

Zdolności przeładunkowe polskich terminali kontenerowych po zakończeniu budowy T3 Baltic Hub w Gdańsku oraz modernizacji terminali BCT i GCT w Gdyni jeszcze w tym roku osiągną łączną moc przeszło 7 milionów TEU.

Przeładunki kontenerów w portach Świnoujścia i Szczecina łącznie wyniosły:

w 2000r. 21 865 TEU

w 2014r. 58 548 TEU

w 2023r. 67 591 TEU

W 2013 roku prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej w sprawie planu uruchomienia terminala kontenerowego w porcie wewnętrznym w Świnoujściu stwierdził, cytuję:” Świnoujski terminal będzie konkurencją dla szczecińskiego, ale nie można z tego powodu blokować tej inwestycji. Władze spółki szacują, że rocznie w Świnoujściu będzie można przeładowywać nawet 200 tysięcy TEU”. (!!!)

Strategia rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu na lata 2014- 2027 zatwierdzona uchwałą Walnego Zgromadzenia Wspólników w czerwcu 2014 roku nie wspomina o budowie wielkiego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.W dniu 18 czerwca 2016 roku podczas uroczystości nadania Terminalowi LNG imienia Lecha Kaczyńskiego zostaje podjęta inicjatywa, by obok powstał terminal kontenerowy im Jarosława Kaczyńskiego. Budowa terminala kontenerowego o funkcji hubowej o rocznej zdolności przeładunkowej 2 miliony TEU została uwzględniona w Planie rozwoju ZMPSiŚ przyjętym 3 września 2019 roku.

Bez komentarza, bo i po co?

Andrzej Sokołowski 25.03.2024

 

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl