WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

15.08.2017 7:05

Porady prawne

W dzisiejszym skomplikowanym świecie prawnym zamieszczamy kolejny już odcinek odpowiedzi przygotowanych przez prawników na pytania przesłane przez Internautów i Czytelników gazety.

 

Pytanie: Miałam awarię prądu w czasie weekendu i byłam pozbawiona energii elektrycznej. Do firmy ENEA się nie dodzwoniłam i poprosiłam konserwatora w moim bloku o interwencje. Ten sprawdził wszystko i okazało się, że wysiadł korek umieszczony przy liczniku. Elektryk zerwał wobec tego plombę i wymienił korek. Zgłosiłam ten fakt do ENEI, a oni policzyli mi opłatę za ponowne założenie plomby. Czy słusznie?

Do prawidłowej oceny postępowania firmy pod kątem zgodności z prawem w zakresie opłaty dodatkowej z tytułu zerwania plomby niezbędna byłaby weryfikacja umowy. W treści umowy powinno być uregulowane jak należy postąpić w opisanym przypadku, a jeśli nie byłoby możliwości zastosowania się do postanowień umownych z przyczyn leżących po stronie firmy to prawdopodobnie służy w tym przypadku reklamacja. Tryb składania reklamacji również powinien być określony w umowie, w związku z czym w celu udzielenia kompleksowej odpowiedzi na przedstawione pytanie należałoby tę umowę zweryfikować.

Pytanie: Znana w mieście osoba złożyła mi niedwuznaczną propozycję przy mojej nastoletniej córce. Pan był namolny więc szybko się oddaliłyśmy. Zastanawiamy się teraz z mężem co dalej z tym zrobić. Mamy obawy czy poruszając tę sprawę publicznie nie narazimy się na kłopoty?

Z opisanego stanu faktycznego nie wynika, czy zachowanie tej osoby wyczerpuje znamiona przestępstwa. Jeśli by tak było to istnieje możliwość poinformowania najbliższej jednostki Policji lub prokuratury o zaistniałej sytuacji poprzez złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. Zawiadomienie można złożyć ustnie lub pisemnie poprzez opisanie zdarzenia. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że nie ma wymogu „właściwego” udokumentowania takiej sytuacji. Jeżeli jednak dysponujemy jakimikolwiek dowodami potwierdzającymi nasze twierdzenia – np. świadkowie, zdjęcia, nagrania, pisma to należy je wskazać i dołączyć do zawiadomienia. Jeśli jednak nie mamy do czynienia z przestępstwem, a jedynie z nagannym w ocenie społecznej zachowaniem to oczywiście można starać się nagłośnić sprawę zwłaszcza jeśli jest to osoba znana, co z pewnością negatywnie odbije się na jej wizerunku.

Pytanie: Jaka jest formalna możliwość odzyskania pieniędzy od nieuczciwych osób wynajmujących pokoje nad morzem? Wynajęliśmy pokój w prywatnej kwaterze w oparciu o reklamę w internecie. Warunki po przyjeździe okazały się być inne niż na zdjęciach, a kwaterodawca nie poczuwa się do zwrotu części pieniędzy.

W przedstawionej sytuacji można dochodzić od wynajmującego odszkodowania na drodze cywilnej. Należy jednak pamiętać, że zaistniała sytuacja powinna być udokumentowana – dobrze jest dysponować np. zdjęciami z internetu, przedstawiającymi pokój oraz zdjęciami faktycznie zastanych warunków. W tym celu powinno się wystąpić do wynajmującego z wezwaniem o zwrot żądanej kwoty, a w razie braku reakcji można skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Ponadto można również zwrócić się do Rzecznika Konsumentów, który stoi na straży interesów m.in. poszkodowanych w ten sposób turystów.

W kolejnym numerze odpowiemy m.in. na pytania dotyczące zasiłków dla opiekunów osób niepełnosprawnych, potrącenia przez rowerzystę oraz formach pomocy osobom starszym.

Prawnicy

Marta Lipiec – tel.: 693 642 894

Łukasz Lipiec – tel.: 512 321 524

ul. Paderewskiego 24b, Świnoujście

kontakt@lipcowie.pl

www.lipcowie.pl


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl