Jednym z wariantów polityki transportowej – preferowanym przez Miasto jest wariant zrównoważonego transportu czyli rozproszenie głównego ruchu poprzez sieć dróg równorzędnych jednojezdniowych, uspokajanie ruchu i sprzyjanie alternatywnym rodzajom transportu (rower, komunikacja zbiorowa). Wariant ten proponuje rozbudowę i przebudowę dróg istniejących, między innymi utworzenie obwodnicy zachodniej poprzez połączenie ul. 11. Listopada z ul. Karsiborską. Także obwodnicy wschodniej łączącej w I etapie ul. Karsiborską z ul. Steyera i w II etapie ul. Wybrzeże Władysława IV z ul. Jachtową i nowym odcinkiem ul. Sienkiewicza oraz budowę obwodnicy południowej łączącej ul. Karsiborską z ul. Grunwaldzką na wysokości przejścia granicznego Garz. Zrównoważony transport to również tworzenie stref o ruchu uspokojonym w Śródmieściu i Dzielnicy Nadmorskiej, ograniczanie w nich ruchu samochodowego poprzez wprowadzenie płatnego wjazdu, płatnych strefy parkowania, parkingów buforowych. To również rozwój infrastruktury rowerowej i stworzenie sytemu parkingowego zachęcającego do pozostawienia samochodu i skorzystania z innych form transportu. Te inne formy transportu to między innymi komunikacja autobusowa. Planuje się w tej dziedzinie zwiększenie atrakcyjności i znaczenia komunikacji zbiorowej. Atrakcyjność komunikacji zbiorowej miasto ma zamiar osiągać poprzez dostosowanie linii autobusowych do nowych potrzeb, zakup nowych autobusów, w tym hybrydowych, powiązanie miejskich środków transportu z przeprawą promową. Zrównoważony transport to również rozwój stref pieszych.
W 2014 r. w Świnoujściu zarejestrowanych było 20 452 pojazdów, w tym 17 707 samochodów osobowych. Wśród samochodów osobowych 241 to taksówki. Pojazdy to także 66 dorożek i dwie kolejki turystyczne. W sezonie wakacyjnym tych pojazdów jest wielokrotnie więcej. Na dobę średnio promy przewożą 6 tys. pojazdów.
Według danych zawartych w założeniach do polityki transportowej, na lewobrzeżu mamy 1566 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych, 2004 wydzielonych parkingów przylegających do dróg, 41 zatok parkingowych oraz 1293 miejsc na jezdniach. Z opracowania wynika też, że w Dzielnicy Nadmorskiej brakuje 298 miejsc parkingowych, w śródmieściu 302, a na Warszowie 46.
Aby rozwiązać problemy z parkowaniem samochodów osobowych zaplanowano budowę parkingów wielopoziomowych. Jeden ma powstać w kwartale ulic Piłsudskiego - Piastowska – Dąbrowskiego – Bema. Ma to być parking automatyczny dla około 300 samochodów a koszt jego budowy to 6,2 mln zł. Lokalizacja drugiego to ul. Uzdrowiskowa pomiędzy ul. Chrobrego a ul. Plażową. Koszt budowy tego parkingu oszacowano na 11 mln zł. Tutaj powinno się zmieścić od 300 do 600 samochodów w zależności czy będzie to parking zwykły czy automatyczny. Więcej w papierowym wydaniu gazety.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl