Tego dnia wszyscy chętni mogli przejść liczącym niemal półtora kilometra długości podziemnym odcinkiem jednego z tuneli. Właśnie - jednego z tuneli, powstałego pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który łączy tzw. Drogą Zieloną z Węzłem Marynarki Polskiej i stanowi fragment Trasy Słowackiego, drogi, która po oddaniu tunelu do użytku, połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. Gdański tunel co należy podkreślić to DWIE RURY, każda po dwa pasy ruchu. Obie rury zostaną również połączone siedmioma przejściami, będącymi zarazem drogami ewakuacyjnymi. W najniższym miejscu tunel będzie przebiegał na głębokości niemal 35 m.
Długość tuneli gdańskich jest zatem porównywalna z tym proponowanym do budowy w Świnoujściu. Tylko czemu tam są dwie rury, a pomiędzy wyspami Uznam, a Wolin ma być jedna? Czy to znaczy, że w Gdańsku mieli za dużo pieniędzy i szastając nimi dla własnego widzi mi się zrobili sobie dwie rury? A może to tylko oznacza, że w Świnoujściu władza przysłowiowo „wpuszcza nas w maliny”, a tunel to jak zwykle tylko kiełbasa wyborcza?
Próbowaliśmy w tej sytuacji dociec jak to jest z obowiązującymi wymogami w rzeczywistości, a nie w wyimaginowanym planowaniu , czyli dojść do tego - dwie, czy jedna rura? Specjaliści w Gdańsku usłyszawszy o jednej nitce powiedzieli jedynie, że cytuję : „PO UZYSKANIU ZGODY odstępstwa od normy budowlanej, zgodnie z prawem budowlanym są możliwe” . W komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie na pytanie czy dopuszczą taki obiekt z jedną nitka tunelową do użytku usłyszeliśmy jedynie : „Ale mnie zastrzeliliście. Nie wiem...”. Z kolei w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Szczecinie w odpowiedzi na to samo pytanie informowano nas, że tego typu budowle u nas jeszcze nie powstają i nie ma na to uregulowań prawnych, a tak w ogóle to cytuję : „U nas nie ma takiej sprawy więc nie będę jej komentował”. Inspektor sugerował też, aby zwrócić się z pytaniem czy możliwa jest budowa jednej nitki tunelu do projektantów, którzy znają „eurokody” , czyli przepisy unijne obowiązujące w tym względzie. Pytaliśmy.. też nie wiedzieli. Wiele zatem wskazuje na to, że jedna nitka tunelu w Świnoujściu to tylko kiełbasa z gatunku wyborcza kiełbasa...
Więcej w papierowym wydaniu gazety.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl