WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

23.10.2014 7:54

Jak to z rurami bywa...

Od lat w Świnoujściu wielu lokalnych działaczy partyjnych i przedstawicieli władz samorządowych jakby nieco oszalało na punkcie tunelu jako jedynej możliwości stałego połączenia wysp Uznam i Wolin. Wydaje się, że idea budowy tunelu nieco przesłoniła im realny świat i szarą rzeczywistość. W ostatnich latach także z uporem maniaka świnoujski prezydent i jego pierwsza zastępczyni sugerują jedynie budowę tunelu jednonitkowego, gdyż to taniej (jakoby 800 mln złotych) i podobno tak można. Tymczasem w Gdańsku w realu, a nie w taniej mrzonce powstał już tunel, który można było w ramach Dnia Otwartego oglądać w niedzielę 19 października br.

 

Tego dnia wszyscy chętni mogli przejść liczącym niemal półtora kilometra długości podziemnym odcinkiem jednego z tuneli. Właśnie - jednego z tuneli, powstałego pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który łączy tzw. Drogą Zieloną z Węzłem Marynarki Polskiej i stanowi fragment Trasy Słowackiego, drogi, która po oddaniu tunelu do użytku, połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. Gdański tunel co należy podkreślić to DWIE RURY, każda po dwa pasy ruchu. Obie rury zostaną również połączone siedmioma przejściami, będącymi zarazem drogami ewakuacyjnymi. W najniższym miejscu tunel będzie przebiegał na głębokości niemal 35 m.

Długość tuneli gdańskich jest zatem porównywalna z tym proponowanym do budowy w Świnoujściu. Tylko czemu tam są dwie rury, a pomiędzy wyspami Uznam, a Wolin ma być jedna? Czy to znaczy, że w Gdańsku mieli za dużo pieniędzy i szastając nimi dla własnego widzi mi się zrobili sobie dwie rury? A może to tylko oznacza, że w Świnoujściu władza przysłowiowo „wpuszcza nas w maliny”, a tunel to jak zwykle tylko kiełbasa wyborcza?

Próbowaliśmy w tej sytuacji dociec jak to jest z obowiązującymi wymogami w rzeczywistości, a nie w wyimaginowanym planowaniu , czyli dojść do tego - dwie, czy jedna rura? Specjaliści w Gdańsku usłyszawszy o jednej nitce powiedzieli jedynie, że cytuję : „PO UZYSKANIU ZGODY odstępstwa od normy budowlanej, zgodnie z prawem budowlanym są możliwe” . W komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie na pytanie czy dopuszczą taki obiekt z jedną nitka tunelową do użytku usłyszeliśmy jedynie : „Ale mnie zastrzeliliście. Nie wiem...”. Z kolei w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Szczecinie w odpowiedzi na to samo pytanie informowano nas, że tego typu budowle u nas jeszcze nie powstają i nie ma na to uregulowań prawnych, a tak w ogóle to cytuję : „U nas nie ma takiej sprawy więc nie będę jej komentował”. Inspektor sugerował też, aby zwrócić się z pytaniem czy możliwa jest budowa jednej nitki tunelu do projektantów, którzy znają „eurokody” , czyli przepisy unijne obowiązujące w tym względzie. Pytaliśmy.. też nie wiedzieli. Wiele zatem wskazuje na to, że jedna nitka tunelu w Świnoujściu to tylko kiełbasa z gatunku wyborcza kiełbasa...

Więcej w papierowym wydaniu gazety.

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl