WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

21.10.2014 8:15

MORSKIE SPOTKANIA

W ubiegły piątek (17 bm.) z inicjatywy Północnej Izby Gospodarczej na Terminalu Promowym Świnoujście i na m/f WOLIN odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące osiągnięć, strategii rozwoju, problemów oraz zagrożeń stojących na drodze rozwoju najważniejszych w regionie przedsiębiorstw branży morskiej: Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A, Terminalu Promowego Świnoujście, Polskiej Żeglugi Morskiej i Unity Line.

W spotkaniu udział wzięli m. in. Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz, Dyrektor Naczelny PŻM Paweł Szynkaruk, Prezes Zarządu Unity Line Jarosław Kotarski, Wiceprezes Zarządu ZMPSiŚ Paweł Adamarek, Prezes TPŚ Piotr Trojanowski.

W latach 2008- 2013 w portach w Świnoujściu i Szczecinie zrealizowano kilkanaście inwestycji, które tworzą dogodne warunki dla powstania najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego południowego Bałtyku. Nakłady finansowe na budowę, modernizację infrastruktury wyniosły netto 480 913 tys. zł. Najbliższe lata także zaowocują działaniami mającymi na celu głównie poprawę dostępu do portu od strony morza i lądu.

Główne zadania w gestii Urzędu Morskiego w Szczecinie to: modernizacja toru wodnego do Szczecina - pogłębienie do 12,5m, pogłębienie toru podejściowego do portu zewnętrznego w Świnoujściu do 17m., pogłębienie toru wewnętrznego portu Świnoujście do 14,5m.

Zarząd portów aktualnie buduje na terenie terminalu promowego stanowisko nr 1 (na zdjęciu), które będzie przeznaczone dla statków o długości do 220m, następnie rozpocznie przebudowę stanowisk 5 i 6 przystosowując stanowisko nr 6 do przyjmowania statków o tej samej długości. Obie te inwestycje wychodzą naprzeciw aktualnym trendom przewozów promowych na Bałtyku i oczekiwaniom armatorów, tym samym ich realizacja wzmocni pozycję konkurencyjną terminalu. W planie jest także między innymi budowa stanowiska do eksportu LNG oraz stacji bunkrowej LNG.

Spotkanie zdominowały głównie dwa tematy. Rezygnacja GDDKiA z budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku od Świnoujścia do Miękowa oraz zagrożenia jakie dla bałtyckiej żeglugi promowej wynikają z dyrektywy siarkowej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiadająca za zapewnienie właściwego, a więc bezpiecznego dla wszystkich uczestników ruchu, a jednocześnie bezkolizyjnego i szybkiego, dostępu do terminali portowych z głębi kraju, wspierana przez niekompetentnych decydentów wyższego szczebla, póki co nie rozumie znaczenia ustawowego pojęcia- port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju. Skutkuje to tym, że droga ekspresowa S3 wciąż traktowana jest jako sezonowy trakt turystyczny. Ostatnimi decyzjami GDDKiA droga S3 od Świnoujścia do Miękowa spadła na listę rezerwową. Czy całą winę za zaistniałą sytuację należy przypisać wyłącznie GDDKiA? Moim zdaniem niekoniecznie. Być może mści się brak wyobraźni zachodniopomorskich parlamentarzystów z lat 2000- 2006 i zarządu Związku Miast i Gmin Morskich, którzy wszelkie wypowiedzi na temat konieczności zbudowania od Świnoujścia do Szczecina ekspresowej drogi czteropasmowej traktowali jako niepoważne i niegodne dyskusji. Więcej w papierowym wydaniu gazety.


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl