W spotkaniu z Wojewodą Zachodniopomorskim Adamem Rudawskim i Marszałkiem Województwa Olgierdem Geblewiczem w dniu 22 sierpnia uczestniczyła prezydent Joanna Agatowska i przewodniczący Rady Miasta Świnoujście Ryszard Teterycz. W jego trakcie wojewoda Rudawski zapowiedział, że ulica Ku Morzu nie będzie dostępna. Nowa lokalizacja drogi do plaży na Prawobrzeżu zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ma być zrealizowana na wysokości Podziemnego Miasta. Przedstawiciele Świnoujścia - jak mówiła prezydent Agatowska - twardo domagali się przygotowania drogi dojazdowej na plażę, ścieżki rowerowej i parkingu przy plaży na terenach nie należących do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i to jak najszybciej, a nie dopiero po wybudowaniu terminalu kontenerowego. Prezydent i przewodniczący dopominali się zapewnienia dostępu do Fortu Gerharda i Latarni Morskiej. Przypomnieli, że tramwaj wodny firmy Adler Schiffe, który miał w tym roku dowozić turystów do zabytków nie został uruchomiony z uwagi na warunki rejestrowe. Kolejnym powodem dla którego nie uruchomiono tramwaju wodnego był brak możliwości zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników .
Prezydent Agatowska zaznaczyła też na sesji, że miasto w zasadzie powinno dokonać zakupu tramwaju wodnego na własne potrzeby. Mówiąc o spotkaniu z władzami województwa prezydent wspomniała, że mówiono także o uaktywnieniu drogi lądowej do Fortu Gerharda i Latarni Morskiej przy wykorzystaniu ulicy Nowoartyleryjskiej. To połączenie ma posłużyć również do komunikacji z działkami należącymi do miasta w rejonie do którego nie ma teraz dostępu. Przy okazji prezydent Agatowska wspomniała, że spółka Gaz-System chciała wykupić te działki miejskie, ale władze miasta nie wyraziły na to zgody. Propozycje spółki są w tym zakresie ponawiane. Jeśli chodzi o drogę alternatywną do zabytków jak mówiła prezydent Agatowska – to jest na to nadzieja. Jak mówiła prezydent – „Wystąpiliśmy też o skomunalizowanie Fortu Gerharda i Latarni Morskiej”.
Prezydent wspomniała także na sesji o dostępności miejskiej wody dla terminalu kontenerowego. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pomimo wcześniejszych zapowiedzi, że zaopatrzenie w wodę na potrzeby terminalu zapewni sobie sam, występuje jednak z wnioskiem o przyłącze do świnoujskiego ZWiK. Koszt takiego przyłączenia to około 3mln zł. Nie jest jasne, czy miasto miałoby partycypować w tych kosztach.
Jednym z tematów spotkania była także kwestia kosztów utrzymania tunelu. Prezydent Agatowska zaznaczyła krótko, że wojewoda A. Rudawski podkreślił, iż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie obejmie finansowania kosztów funkcjonowania tunelu.
Zatem ta ostatnia sprawa - jak już wielokrotnie pisaliśmy - pomimo faktu, że przecież tunel jest przedłużeniem drogi krajowej do granicy państwowej jego finansowanie pozostanie nadal na barkach budżetu miasta. To obciążenie zawdzięczamy poprzednim władzom miasta, które bez przemyślenia skutków, lekką ręką przejęły na siebie ten obowiązek. Niejako watpliwym profitem było uznanie, że to miasto i jego władze budują tunel.
Wn
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl