„Rekomendacje Rady Programowej
dla Rady Miasta Świnoujście i Prezydenta Miasta Świnoujście
Na podstawie Załącznika Nr 3 do uchwały Nr VIII/42/2024 Rady Miasta Świnoujście z dnia
26 września 2024 r., Rada Programowa przedkłada Radzie Miasta Świnoujście i Prezydentowi Miasta Świnoujście następujące stanowisko i rekomendacje :
Stanowisko
Rada Programowa akceptuje wnioski i rekomendacje wynikające z opracowania pt. „Budowa i eksploatacja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Potencjalne oddziaływanie na obszar gminy Świnoujście”, przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Rekomendacja nr 1
Rada Programowa rekomenduje wystąpienie do Najwyższej Izby Kontroli z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli procesu inwestycyjnego Głębokowodnego Portu Kontenerowego (GTK)
w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
Uzasadnienie: Przeprowadzona analiza dokumentów budzi liczne wątpliwości co do poprawności planowania i przygotowania procesu inwestycyjnego. Przede wszystkim:
· brak jest (lub nie jest ona udostępniana) spójnej dokumentacji uzasadniającej podjęcie procesu inwestycyjnego, w związku z tym istotne wątpliwości budzi gospodarcze i ekonomiczne uzasadnienie planowanej inwestycji; uzyskana dokumentacja jest wyrywkowa, oparta na wybiórczych, często nieaktualnych i nierealnych założeniach;
· brak jest prawidłowego i kompleksowego ujęcia budowy GTK w dokumentach programowych, zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym oraz lokalnym;
· proces prowadzenia inwestycji jest wyrywkowy i nie obejmuje inwestycji towarzyszących, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania portu (przede wszystkim w zakresie rozbudowy sieci transportowych);
· analizy środowiskowe nie mają charakteru kompleksowego i nie obejmują jednocześnie wszystkich aspektów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania GTK;
· brak jest analizy negatywnych aspektów budowy GTK, gównie dla obszaru miast Międzyzdroje i Świnoujście.
Rekomendacja nr 2
Rada Programowa rekomenduje wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o powołanie międzyresortowego zespołu koordynującego pracę przy budowie GTK, z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego oraz władz lokalnych Świnoujścia i Międzyzdrojów.
Uzasadnienie: Opracowanie ZDG TOR „Budowa i eksploatacja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Potencjalne oddziaływanie na obszar gminy Świnoujście” wskazuje na konieczność podjęcia różnorakich działań, których celem jest przeprowadzenie w optymalny sposób procesu inwestycyjnego GTK, a tym samym zminimalizowanie jego negatywnego oddziaływania oraz wzmocnienie aspektów pozytywnych. Do tych działań powinny należeć między innymi :
· przeprowadzenie rzetelnych konsultacji społecznych, wraz z debatą publiczną;
· opracowanie systemu informacji o podejmowanych działaniach i ich przewidywanych efektach – portal informacyjny;
· ustalenie rzeczywistych planów rozbudowy portu w Świnoujściu o terminale T3 i T4, głębokowodny terminal uniwersalny lub inne;
· publiczne udostępnienie istniejących materiałów dotyczących budowy GTK;
· opracowanie realnego programu ograniczenia i zrekompensowania uciążliwości dla mieszkańców i środowiska, związanych z budową i eksploatacją GTK;
· określenie źródeł i zakresu finansowania dodatkowych wydatków na dostosowanie infrastruktury komunalnej i transportowej Miasta Świnoujścia i gminy Międzyzdroje do potrzeb GTK,
· wykonanie analizy uwarunkowań i wypracowanie planu działania w przypadku wystąpienia istotnych utrudnień w funkcjonowaniu portu oraz wypadków i katastrof w ruchu lądowym i morskim w odniesieniu do analizowanego obszaru;
· przeprowadzenie szczegółowej analizy wpływu GTK na rynek pracy Świnoujścia i powiatu kamieńskiego, opracowanie polityki kształtowania rynku pracy i powiązanej z nią polityki migracyjnej;
· wykonanie analizy wpływu GTK na rynek mieszkaniowy i opracowanie polityki mieszkaniowej powiązanej z polityką migracyjną;
· wykonanie kompleksowej analizy wpływu GTK i inwestycji towarzyszących (np. budowa nowego toru podejściowego i nowego falochronu osłonowego) na środowisko naturalne i określenia na tej podstawie adekwatnego zakresu rekompensat środowiskowych w granicach administracyjnych Miasta Świnoujście i Gminy Międzyzdroje;
· opracowanie modelu oddziaływania GTK na jakość powietrza;
· opracowanie modelu hałasu z uwzględnieniem oddziaływania GTK i nowych obciążeń transportowych na Świnoujście i Międzyzdroje;
· opracowanie nowego modelu hydrologicznego, w którym oceniona zostanie przyspieszona erozja plaż w Świnoujściu i Międzyzdrojach;
Rekomendacja nr 3
Rada Programowa rekomenduje zwrócenie się do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego (Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej) oraz do Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z wnioskiem o zawarcie kontraktu terytorialnego (zgodnie z ustawą z dnia 6.12.2006 o zasadach prowadzenia polityki rozwoju ( Dz.U. 2025.198)), obejmującego budowę i eksploatację GTK wraz z niezbędnymi działaniami, które powinny być podjęte dla optymalizacji projektowanego przedsięwzięcia oraz odpowiedniego zrekompensowania uciążliwości i strat jakie mogą ponieść Miasto Świnoujście i gmina Międzyzdroje w związku z budową i funkcjonowaniem GTK.
Uzasadnienie: Budowa GTK jest przedsięwzięciem istotnym dla kraju, regionu i lokalnych gospodarek; przedsięwzięciem wieloaspektowym, które powinno być prowadzone w sposób kompleksowy, uwzględniający różnorodne, w tym lokalne interesy. Instytucja kontraktu terytorialnego pozwala skoordynować prace różnych instytucji centralnych, regionalnych i lokalnych w celu optymalizacji realizacji przedsięwzięcia (budowy GTK).
Rekomendacja nr 4
Rada Programowa rekomenduje podjęcie wspólnych działań samorządów gminnych Świnoujścia i Międzyzdrojów polegających na :
1) uzyskaniu gwarancji prawnych chroniących przed dalszą ekspansją portu na pas wybrzeża, tereny lądowe i akwen Zatoki Pomorskiej, leżące na wschód od linii wyznaczonej następującymi punktami i odcinkami :
· wschodnia główka falochronu osłonowego GTK,
· wschodnia krawędź mola kontenerowego T1 i T2,
· wschodni odcinek granicy administracyjnej portu morskiego w Świnoujściu biegnący od plaży do drogi krajowej nr 3;
2) doprowadzeniu do zmian w planach ogólnych i strategiach rozwoju Miasta Świnoujście i Gminy Międzyzdroje umożliwiających zintegrowane i zrównoważone zagospodarowanie obszarów określonych w p. 1 na potrzeby turystyki, rekreacji i mieszkalnictwa;
3) wykonaniu analizy utraconych korzyści dla Świnoujścia i Międzyzdrojów wynikających z niemożliwości alternatywnego zagospodarowania terenów przeznaczonych na potrzeby GTK i pozostałych terenów leżących na wschód od GTK w kierunku Międzyzdrojów;
4) opracowaniu realistycznej prognozy wpływu GTK na branżę turystyczną w Świnoujściu i Międzyzdrojach, a na ich podstawie przygotowanie planu wsparcia turystyki (maksymalne ograniczenie negatywnego odziaływania GTK na turystykę);
Uzasadnienie: Wspólne działanie, np. w formie porozumienia miedzy gminami, o którym mowa w art. 74 ustawy o samorządzie lokalnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. 2024.1465), pozwoli skoordynować działania, zgromadzić odpowiednie środki finansowe na ich realizacje a tym samym stworzyć większe szanse na osiągnięcie zakładanych celów.
W głosowaniu nad powyższym stanowiskiem i listą rekomendacji wzięło udział 8 członków Rady Programowej, z tego : 2 w formule on-line, 6 na sali konferencyjnej
Oddano następująca liczbę głosów :
- za : 9,
- przeciw : 0
- wstrzymujących się : 2
W głosowaniu nie uczestniczyło 4 członków Rady
Świnoujście, 13 czerwca 2025 roku
Przewodniczący Rady Programowej
Ryszard Grobelny”
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl