WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

10.03.2023 9:30

Tunel w czerwcu, lipcu, sierpniu, a może nawet we wrześniu?

W czwartek 9 marca w siedzibie związków zawodowych Żeglugi Świnoujskiej odbyło się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej Rady Miasta Świnoujście poświęcone restrukturyzacji firmy Żegluga Świnoujska, w kontekście oddania do użytku tunelu. Z przebiegu dyskusji nie po raz pierwszy można wyciągnąć wniosek , że przygotowania do zmiany organizacji ruchu w mieście po otwarciu tunelu są nadal w powijakach. Natomiast sam termin oddania do użytku tego historycznego połączenia to czerwiec, lipiec, może sierpień, a radny Andrzej Mrozek sugerował nawet, że najlepiej byłoby otworzyć tunel po sezonie ...we wrześniu.

 

Jak już na wstępie posiedzenia komisji mówił Paweł Szynkaruk, dyrektor Żeglugi Świnoujskiej, a zarazem na 1/4 etatu dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, który będzie odpowiadał za tunel nie są prowadzone żadne działania wyprzedzające przed oddaniem tunelu do użytku. Termin ten obliguje bowiem do podjęcia dalszych działań i zmian. Jeżeli to będzie np. czerwiec to miesiąc różnicy pomiędzy zapowiadanym majem ciąży już na kwestiach organizacyjnych. Jak zapowiadał Szynkaruk dostosujemy się z promami, ale będzie to trudny okres. Przypomniał o założeniach ze stycznia tego roku dotyczących promów ŻŚ po otwarciu tunelu, czyli dwa promy Bielik i w rezerwie jeden prom Karsibór na przeprawie „Warszów” dostępnej dla wszystkich użytkowników, . W przypadku zamknięcia tunelu do ruchu wchodzi prom Karsibór. Wstępny rozkład jazdy to od 6.00 do 22.00 2 promy co 30 minut z obu stron plus prom nocny 22.30 d0 5.00 z Warszowa o pełnych godzinach, a z wyspy Uznam o wpół. W godzinach szczytu prawdopodobnie promy na przeprawie „Warszów” kursować będą w godzinach 6.00 do 8.30 i od 14.00 do 16.30, że promy kursowałyby co 20 minut.

Jak mówił dalej Szynkaruk przeprawa „Centrum” miała być niewykorzystana po otwarciu tunelu. W ramach jednak ostatnich spotkań padły jednak stwierdzenia, że dla zagwarantowania bezpieczeństwa ta przeprawa powinna pozostać w ograniczonej formie przynajmniej na rok ( do czasu oddania do użytku S3 w III/IV kwartale 2024 r.) Tam kursowałby 1 prom Karsibór i w rezerwie pozostał kolejny prom Karsibór.

Dyrektor ponownie podkreślił, że proces reorganizacji ŻŚ rozpocznie później, jak będzie bliżej sprecyzowana data oddania tunelu do użytku. Na połowę czerwca zapowiadane są też działania strażaków w tunelu. Natomiast dwumiesięczne szkolenie dyspozytorów tunelowych - na których etaty zgłosili się pracownicy ŻŚ - rozpocznie się prawdopodobnie w połowie kwietnia. W kwestiach personalnych P. Szynkaruk informował, że w założeniach w ŻŚ na 2. Bielikach i promie Karsibór na przeprawie Warszów ma pozostać obsada 9 zmian oraz osoby na wachtach – to łącznie 55 osób. Jeśli dodatkowy prom Karsibór na przeprawie „Centrum” to dochodzą do tego 4 zmiany po 6 osób – czyli 24 . Łącznie ma pozostać w ŻŚ ok. 90 osób pływających. Obecny stan zatrudnienia to 130 osób. Na emerytury pomostowe ma odejść 10 osób. Jak zapowiedział dyrektor ŻŚ nie planuje się w przyszłości osób kierujących ruchem na prom.

W dyskusji na komisji Krzysztof Tymczuk, przewodniczący Związków Zawodowych ŻŚ wnioskował, żeby na przeprawie „Warszów” pozostał dodatkowo trzeci Bielik. Natomiast radny Andrzej Mrozek stwierdził, że tunel powinien być otwarty po sezonie we wrześniu. Według niego ruchy personalne w ŻŚ do końca tego roku powinny być wstrzymane. Przypomniał, że brak 5 dróg dojazdowych do portu które miało zrealizować miasto wygeneruje gigantyczne problemy, głównie dla Straży Pożarnej. Z kolei radna Joanna Agatowska mówiła, że „jesteśmy jak dzieci we mgle odkrywające Amerykę” , „Co tu zrobić żeby się nie przewrócić?” - nawiązała w ten sposób do braku rozstrzygnięć dotyczących kompleksowego skorelowania ruchu w mieście po otwarciu tunelu. Zauważyła, że tunel budujemy od 4 lat, a dwa miesiące przed jego oddaniem nie wiemy jeszcze co konkretnie z ruchem w mieście. Podkreśliła, ze od roku powinniśmy edukować i ćwiczyć społeczeństwo w kwestii ruchu w mieście po oddaniu tunelu do użytku. W toku dalszej dyskusji pojawiła się sprawa wcześniejszej niepotrzebnej rezygnacji prezydenta z dofinansowania przepraw promowych, braku koordynacji w działaniach pomiędzy ŻŚ, a Komunikacją Autobusową. Mowa była też o sprzedaży promów, ale żadnych decyzji w tej sprawie póki co nie ma. Wiadomo też, że jednym z promów Karsibór zainteresowane jest wojsko. Jeden z promów Karsibór dysponujący mocą 2 tysięcy kW mógłby stanowić też zabezpieczenie mocy energetycznej dla miasta.

Dyrektor Szynkaruk informował jeszcze, że chce przedstawić prezydentowi wariantowe potrzeby finansowe na utrzymanie promów. Taką kalkulację potrzeb. Zmiany zaś nastąpią po szczycie sezonu , bowiem środki dla ŻŚ są zapewnione do końca września. Wspomniał też o 5 remontach klasowych promów w tym roku zaznaczając, że Karsibór IV nie będzie remontowany. Na prace remontowe ŻŚ ma 3 mln zł przy czym dyrektor zaznaczył, że na dwa dokowe remonty klasowe promów jesienią tego roku w budżecie nie ma pieniędzy. Dyrektor mówił też o konieczności remontów zdegradowanych nabrzeży szczególnie od strony wody.

W nie do końca jeszcze sprecyzowanych wnioskach z tego posiedzenia pojawiło się kilka kwestii. Należy min. do nich pozostawienie 3. Bielika na przeprawie „Warszów”, zapewnienie środków na jesienne remonty klasowe promów i na remonty nabrzeży. To również przygotowanie do końca maja wiążącego dokumentu o ruchu w mieście po otwarciu tunelu z uwzględnieniem wszelkich procedur.

KMN

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl