WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Sobotni pociąg specjalny - Akcja "Express Partnerstwa Odry"

20.08.2021 18:36

Sobotni pociąg specjalny - Akcja "Express Partnerstwa Odry"

Europa jednoczy się na granicach

W sobotę 21 sierpnia br.będzie miał miejsce przejazd specjalnego na trasie Berlin-Świnoujście z udziałem grona europarlamentarzystów, posłów i samorządowców. Celem jest zamysł poprawy połączeń kolejowych pomiędzy Berlinem/Brandenburgią, a miastami portowymi Szczecin i Świnoujście, Taki zamiar to element wspólnej strategii promocyjnej Niemców ze Szczecinem i Pomorzem Zachodnim połączony z działaniami na rzecz ochrony zmian klimatycznych.

 

Jakość połączeń kolejowych Berlin - Polska nie spełnia standardów europejskich. Często brakuje drugiego toru (od czasu demontażu przez Związek Radziecki w 1946 roku) i występują luki w elektryfikacji. Odpowiedzialne za to jest kierowane przez partię CSU Federalne Ministerstwo Transportu. Dopiero po 20 latach Berlin, Brandenburgia i Pomorze Zachodnie - wspierane przez Izbę Przemysłowo-Handlową IHK oraz niemieckich i polskich posłów SPD i SLD - zdołały przeforsować rozbudowę dwutorową i elektryfikację odcinka Berlin-Szczecin. Udało się to, ponieważ Berlin i Brandenburgia wniosły wkład finansowy w wysokości 100 mln euro i zobowiązały się do finansowania od 2026 r. 48 pociągów pasażerskich dziennie do i ze Szczecina.

Nadal jednak nie ma koncepcji jak do 2026 r. nabyć pojazdy szynowe, które byłyby przystosowane do różnych systemów zasilania i sterowania kolei w obu sąsiadujących krajach. Polscy Socjaldemokraci i SPD z Berlina domagają się, aby na wzór współpracy francuskich i niemieckich regionów przygranicznych, stworzyć wspólny zasób pojazdów szynowych, wykorzystując możliwości finansowania jakie oferuje Unia Europejska. Żądamy stworzenia koncepcji rozkładu jazdy Berlin - Szczecin z połączeniami do Świnoujścia i Gdańska, a także na lotnisko BER, bez konieczności przesiadki. W ten sposób chcemy wesprzeć nowy polsko-niemiecki korytarz rozwoju, który rozciąga się od lotniska BER przez Berlin, Brandenburgię Wschodnią, Szczecin, centrum rozwoju Goleniowa, nadbałtycki kurort Międzyzdroje aż do portu promowego w Świnoujściu. W ten sposób Berlińczycy, którzy nie posiadają samochodów, mogliby dojechać w komfortowych warunkach oraz w sposób przyjazny środowisku bezpośrednio do terminalu promowego do Ystad (Szwecja). Popieramy również inicjatywę odbudowy wysadzonego w 1945 r. mostu kolejowego w Karninie, aby z Berlina można było szybciej dojechać do Świnoujścia i niemieckich kurortów cesarskich na wyspie Uznam.

Program sobotniego przejazdu pociągu specjalnego

ok. godz. 08.45 - Odjazd specjalnym pociągiem Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) ze stacji Berlin Gesundbrunnen. Informacje ogólne na temat stanu realizacji planów rozbudowy dwutorowej i elektryfikacji linii kolejowej do Szczecina do prędkości 160 km/h.

godz. 10.26-11.10 Postój na stacji granicznej Tantow. Uczestników przywita dyrektor urzędu pan Gotzmann, wieloletni zwolennik rozbudowy połączenia kolejowego.Informacje dot. znaczenia rozbudowy linii kolejowej dla wschodniej części Brandenburgii wzdłuż tej trasy ze strony Pana Gotzmanna oraz Izby Przemysłowo-Handlowej Wschodniej Brandenburgii (IHK OBB). Pan Gotzmann zorganizuje poczęstunek i napoje dla uczestników na dworcu.

godz. 11.25-11.35 Postój na stacji Szczecin Główny. Dołączenie gości z Polski - Bogusław Liberadzki (Członek Komisji Transportu PE, Frakcja PSE), Katarzyna Kotula (Poseł na Sejm RP z ramienia Pomorza Zachodniego).Kontynuacja podróży z przystankiem w Goleniowie (regionalne centrum rozwoju z produkcją turbin wiatrowych) i Międzyzdrojach (nadbałtycki kurort, wyspa Wolin). Informacje o aktualnych i zakończonych pracach związanych z rozbudową linii kolejowej do Świnoujścia oraz o perspektywach rozwoju Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

godz. 13.06 Przybycie do stacji Świnoujście Port. Zwiedzanie terminalu "check-in" promów do Szwecji (Ystad), do którego pasażerowie pociągów mogą dojść z pociągu w zaledwie kilku krokach. Przeprawa promem miejskim na wyspę Uznam. Przejazd autokarem do najważniejszych punktów związanych z rozwojem miasta Świnoujścia. Przejazd wzdłuż możliwej trasy kolejowej po odbudowie mostu w Karninie, wysadzonego przez SS w 1945 roku, co skróciłoby czas podróży z 4 do mniej niż 2 godzin. Przejazd do dzielnicy uzdrowiskowej z możliwością relaksu, aż do zachodu słońca

godz 19.45 – 20.05 Transfer autokarem z dzielnicy uzdrowiskowej do promu miejskiego, a następnie na dworzec kolejowy

godz. 21.11 Odjazd pociągu specjalnego z dworca w Świnoujściu. Dalej przez Szczecin i do Berlina (ok. godz.0.25)

Objaśnienia do załączonej mapy:

Żółty korytarz po prawej: Wsparcie bezpośredniego połączenia ekspresowego BER Airport - Berlin - Szczecin - Goleniów - kurort nadbałtycki Międzyzdroje - Świnoujście (terminal portu promowego na wyspie Wolin) jako elementu składowego osi rozwoju Polska - Niemcy. (Żółty korytarz po lewej od Angermünde: Ponowne otwarcie połączenia kolejowego Berlin - Świnoujście - Heringsdorf po odbudowie wysadzonego przez SS mostu w Karninie, dzięki czemu do Świnoujścia można dojechać z Berlina w mniej niż dwie godziny, a nie cztery.

Organizator: SPD z Berlina - Komisja ds. Mobilności wespół z Grupą Roboczą ds. współpracy z Polską i oddział SPD dzielnicy Charlottenburg-Willmersdorf, SPD Brandenburgii - Grupa Robocza Zarządu Krajowego ds. współpracy z Polską


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl