„Stanowisko Rady Miejskiej w sprawie koncepcji Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu.
Po zapoznaniu się z założeniami koncepcji, opracowanej w czerwcu 2016 r. pn. „Terminal Kontenerowy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”, zleconej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Rada Miejska w Międzyzdrojach na sesji 26 stycznia 2017 r. wyraziła swoje zaniepokojenie planami budowy Terminala Kontenerowego w części wschodniej miasta Świnoujście. Rozmiar planowanego przedsięwzięcia spowoduje znaczący wzrost uciążliwości ze strony przemieszczających się drogą krajową nr 3 pojazdów ciężarowych oraz transportu kolejowego w bezpośrednim sąsiedztwie atrakcyjnych terenów Gminy Międzyzdroje i Wolińskiego Parku Narodowego, a także zablokuje turystyczny rozwój gminy. Podstawowym czynnikiem zapewniającym stałe dochody mieszkańców gminy jest turystyka. Warunkiem atrakcyjności wypoczynkowej miejscowości turystycznej jest niski poziom emisji dokuczliwych czynników dla człowieka, takich jak spaliny i hałas. Poziom hałasu jaki będą wytwarzać codziennie kolejowe składy towarowe, jadące przez Międzyzdroje oraz tysiące pojazdów ciężarowych, poruszających się pobliską drogą krajową, produkujących dodatkowo szkodliwe spaliny oleju napędowego, będą utrudniały i w znaczący sposób ograniczały atrakcyjność miejscowości.
Mieszkańcy utrzymują się głównie z turystów, którzy przyjeżdżają do Międzyzdrojów i pobliskich sołectw przez cały rok. Przybywający na Wyspę Wolin goście wybierają to miejsce ze względu na czyste powietrze i wodę w Zatoce Pomorskiej oraz bliskość pierwszego morskiego parku narodowego, jakim jest Woliński Park Narodowy. Po wybudowaniu Terminala Kontenerowego Gmina zdecydowanie straci na atrakcyjności, turyści nie będą tak licznie przyjeżdżać, co bezpośrednio przełoży się na jakoś życia mieszkańców, zdecydowanie obniży się ich standard życia. Mniej turystów, to mniej pieniędzy dla osób świadczących usługi noclegowe (kwatery prywatne, hotele, pola namiotowe, itp.), gastronomiczne (restauracje, puby, itp.) oraz szeroko rozumianej branży rozrywkowej. Pracodawcy, aby się utrzymać będą musieli obniżyć pensje lub zwolnić pracowników. Wzrośnie bezrobocie. Atutem Gminy jest brak dużych zakładów przemysłowych, również w sąsiedztwie, które znacząco mogłyby pogorszyć warunki środowiskowe.
Rada Miejska zwraca uwagę na nierzetelne prognozowanie wzrostu natężenia ruchu na przyszłej drodze S-3, na odcinku przebiegającym przez Gminę Międzyzdroje, w odniesieniu do planowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. rozbudowy terminala LNG oraz budowy portu kontenerowego o zdolności przeładunkowej 2 mln TEU rocznie: str.10 pkt 11. opracowania pn. „Terminal Kontenerowy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu” - „Infrastruktura oraz suprastruktura terminala muszą umożliwiać przeładunek 1,5 mln TEU - zdolność przeładunkowa ok. 2,0 mln TEU. 1,5 mln TEU ( w tym 30% kontenery 1 TEU 70% kontenery 2TEU) tj. 3250 kontenerów dziennie, których 60% będzie przewożona transportem drogowym, pozostałe 40% transportem kolejowym. Wzrost ilości składów kolejowych utrudni realizację przyjętej Strategii Rozwoju Gminy Międzyzdroje na lata 2014 – 2025, szczególności operacyjnego I.3. Zapewnienie dostępności komunikacyjnej: „poprawę dostępności komunikacyjnej gminy będzie także wpływał na funkcjonowanie komunikacji kolejowej. Gmina chce współpracować z PKP w celu usprawnienia tego funkcjonowania poprzez zwiększenie częstotliwości przewozów pasażerskich, szczególnie w sezonie letnim. Wiązać się z tym, będzie potrzeba skorelowania przyjazdów i odjazdów pociągów z komunikacją zbiorową”
Rada Miejska w Międzyzdrojach stanowczo sprzeciwia się przedmiotowemu traktowaniu Gminy Międzyzdroje, położonej kilka kilometrów od miejsca planowanej gigantycznej inwestycji. Potrzeby ponadregionalne nie mogą ograniczać i pogarszać warunków egzystencji lokalnego społeczeństwa. Powstanie i działalność Terminala Kontenerowego w sąsiednim Świnoujściu, wpłynie negatywnie na jakość życia mieszkańców Gminy Międzyzdroje. Zwiększona ilość samochodów ciężarowych na drodze wpłynie na bezpieczeństwo. Przy obecnej ilości pasów jezdni, można realnie prognozować wzrost wypadków drogowych z udziałem samochodów osobowych i ciężarowych. Większa ilość pojazdów, brak alternatywnych dróg dojazdu, wypadki, kolizje, awarie - to tworzące się korki i opóźnienia. Przewożone transportem drogowym i kolejowym ładunki niebezpieczne - to dodatkowe zagrożenie, szczególnie w dobie ataków terrorystycznych.
Rada Miejska w Międzyzdrojach wnosi do inwestora Terminala Kontenerowego o przedstawienie zamierzeń kompensujących ryzyko pogorszenia perspektywicznej stabilności ekonomicznej naszej Gminy”.
Więcej w papierowym wydaniu gazety.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl