Ku mojemu zdziwieniu, to co jest zmorą mieszkańców Świnoujścia i turystów odwiedzających miasto (szczególnie w sezonie) - brak stałego połączenia Świnoujścia z Polską, przedstawiali jako atut miasta... Taki lokalny folklor. Według nich na świecie nie ma tendencji do łączenia archipelagów w jedną komunikacyjną strukturę. Uważają, że jest to wystarczający argument za tym by pozostawić Świnoujście w spokoju. Niemal słyszałem jak krzyczeli „ręce precz od Świnoujścia!”. Przekonywali mnie, że tak właśnie myśli większość mieszkańców tego miasta.
Jeżeli tak jest, w co absolutnie nie wierzę, to uważam za swój obowiązek wyjaśnić to nieporozumienie.
Zgadzam się, że na świecie większość wysp zachowuje swoją odrębność. Nikt przecież, kto ma choć trochę oleju w głowie, nie będzie łączył skrawków ziemi oddalonych od siebie o dziesiątki, czy setki mil morskich. To oczywiste. Jednak, o czym moi rozmówcy zapomnieli wspomnieć, prawie wszystkie wyspy położone blisko kontynentu zostały lub wkrótce będą połączone mostem, tunelem, czy estakadą. Żeby nie wdawać się w szczegóły hasłowo przywołam tylko: nowojorski Manhattan, Wielką Brytanię, czy bliższe nam duńskie wyspy. Istnieją więc racjonalne przesłanki, które wręcz nakazują łączenie wysp ze stałym lądem. Jedną z najważniejszych z nich jest ekonomia. Na świecie buduje się mosty, tunele czy estakady dlatego, że jest to opłacalne.
Jakie korzyści może mieć Świnoujście z wybudowania stałego połączenia z kontynentem?
Pierwszą byłyby obniżone koszty utrzymania. Obecnie, właśnie dlatego, że Świnoujście leży na wyspach, wszystkie produkty są droższe niż choćby w Szczecinie.
Drugą, znacznie większe możliwości zdobycia pracy. Dobra i szybka komunikacja z największym miastem regionu – Szczecinem, to klucz do pewnej i lepszej pracy dla mieszkańców Świnoujścia.
Trzecią byłby wzrost zamożności mieszkańców Świnoujścia. Dobre, szybkie połączenie drogowe z Polską kontynentalną to również więcej turystów. Nie chodzi tutaj tylko o dwa miesiące letniego sezonu. Łatwy dojazd to pewność wykorzystania możliwości Świnoujścia przez cały rok. Pamiętajmy, że znaczna część Świnoujścia kieruje swoją ofertę właśnie do turystów.
To tylko te podstawowe, najważniejsze, korzyści jakie Świnoujściu może przynieść budowa stałego połączenia z kontynentem.
Stowarzyszenia: Wspólnota Gryfa – Świnoujście i Projekt Gryf ze Szczecina chcą zrealizować historyczną już koncepcję budowy Grobli – estakady przez Zalew Szczeciński. To jest możliwe. To jest realne i mimo kilku niechętnych głosów w samym Świnoujściu, projekt budowy Grobli – estakady przez Zalew Szczeciński ma poparcie wśród szczecińskiego świata nauki, architektów i businessu. Ideę budowy Grobli- estakady przez Zalew Szczeciński popiera również syn pierwszego powojennego Prezydenta Szczecina. To nie jest tak, że Świnoujście musi samo podejmować to komunikacyjne wyzwanie.
Można też zadać pytanie: „A dlaczego nie tunel?”. Nie podważamy racjonalności budowy tunelu. Nie chcemy likwidować promów. Te rozwiązania mają swoje uzasadnienie.
Jednak jedynie Grobla- estakada przez Zalew zmienia radykalnie sytuację Świnoujścia. Zmienia na lepsze. Tylko ona łączy miasto z Polską kontynentalną i przyniesie wzrost zamożności
To czego oczekujemy dzisiaj to poparcie inicjatywy, którą Stowarzyszenia Wspólnota Gryfa ze Świnoujścia i Projekt Gryf ze Szczecina podjęły trzy tygodnie temu. Zbieramy podpisy pod petycją do Sejmu RP, żeby władze centralne uznały niezbędność budowy Grobli- estakady przez Zalew Szczeciński i wpisały jako strategiczny projekt nie tylko dla regionu, ale dla całego kraju. Żeby skutecznie zwrócić uwagę władz w Warszawie potrzebny jest każdy podpis. Dlatego też, dzięki uprzejmości redakcji Wyspiarza niebieskiego zwracamy się z apelem do każdego mieszkańca Świnoujścia: Przyjdź! Poprzyj inicjatywę, która jest w interesie wszystkich. Bez względu na poglądy i przekonania – przyjdź! Złóż swój podpis pod petycją w sprawie budowy Grobli- estakady przez Zalew Szczeciński.
Podpisy zbierane są na promenadzie przed muszlą koncertową w godzinach 18- 20. Petycja dostępna jest również na stronie: www.projektgryf.pl oraz wyłożone są listy w redakcji „Wyspiarza niebieskiego”.
Mariusz Brzostek – Projekt Gryf
Marian Misiorowski – Wspólnota Gryfa
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl